sâmbătă, 3 iunie 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

22.

În vreme ce ascultam o înregistrare cu părintele Constantin Galeriu: „Și iartă nouă datoriile noastre, precum și noi am iertat datornicilor noștri” (Matei 6, 12)

 

Să ne condiționeze Dumnezeu? Așa cum noi am iertat celor care ne-au fost datori, la fel să ierți și Tu datoriile noastre? Dacă noi – puțin, și Tu – puțin? Dacă noi – mult, și Tu – mult? Dacă noi am iertat doar cu gura, iar în suflet ioc, tot așa și Tu? Prin aceste cuvinte nu ne arătăm noi drepți (fiindcă am făcut ceea ce trebuia), și, -n realitate, nici n-am început să iertăm? Să fie cuvintele Mântuitorului o chemare la smerenie? Să ni le vâre pe gât pentru că știe că nu putem mai mult? Și, tocmai fiindcă nu putem mai mult, se mulțumește El cu atâta? Dar noi ce simțim când, dând din aripi ca s-atingem firmamentul, vedem că, asemenea gâștelor, n-am ajuns nici măcar în vârful căpițelor de fân?

Înțeleg că aceste vorbe sunt cheia rugăciunii domnești, și că prin ele se face o oarecare cernere a candidaților la izbăvire, dar de ce e nevoie de o cernere? N-ar fi fost mai simplu să ierte pre noi, indiferent de cum am iertat noi pre alții? Și să zicem că vom ajunge să facem întocmai și ni se va da să fim în Duh și-n Adevăr – ne vom mai putea considera îndreptățiți să revendicăm ceea ce-am cerut până atunci (adică iertarea datoriilor), când ne vom vedea făptura viciată, lutul din care am fost creați, noroiul plin de sânge dintre degete? Nu ne întoarcem noi astfel la o anumită învățătură a Bisericii care spune că suntem din cale-afară de păcătoși, nevrednici pentru acest „paradis terestru”, fiind nevoiți să ne denigrăm zi de zi existența, dacă vrem ca la sfârșitul periplului pământesc să punem și noi mâna pe un petic de nor din Împărăția Preabunei și Preamilostivei Sfintei Treimi?

În caz că Biserica are dreptate, de ce vrea Dumnezeu să fim ca El (chit că suntem vai ș’amar de capul nostru), căci precum Dânsul ne iartă..., așa și noi să iertăm...? Se joacă Preaînaltul cu noi sau cineva ne-a tâlcuit greșit voia Lui?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu