miercuri, 30 iunie 2021

Immanuel Mifsud - „Rapoarte confidențiale” (Max Blecher, 2019)


Un volum ce te răscolește ca o rafală de vânt rece în plină caniculă. Un text care a scuturat din mine, ca dintr-un pom înflorit petalele, panoplia de cărți cu miros de sare marină în care m-am scufundat în anii imediat următori studenției.

„Nu putem face nimic altceva decât să stăm/să ancorăm/cu letargia albă scurgându-ni-se din gură/niște fire de nisip își cercetează propriul somn/niște stropi călduți cad, împroșcând din nou/o scurtă vijelie, în căutarea unui loc de adăpost/o lună veche, vărsând lacrimi în somn” (p. 35).

Printre nuanțele și tonurile care mi s-au prefirat în gând citind „Rapoartele” lui Immanuel Mifsud, o imagine călâie a izbutit să dăinuie – cea relatată de versurile nichitastănesciene: „Dacă timpul ar fi avut frunze, ce toamnă!”

Și nu numai. În poemul Dora (numele diminutivat, deci de alint, al ultimei soții a lui Nichita) dibuim un scriitor însetat de amorul artei, aflat la limita dintre o schizoidie creativă și-un colaps afectiv, iar asta pentru că, deși se îndrăgostește de propria-i muză, e conștient că toate au un final: „...mă faci să sângerez, iar sângele se prelinge/.../Nu-ți fie frică/vino mai aproape de țărmul din mine/.../Tu ești bărbatul la care am visat multe nopți cu lună/.../Hai să ne oprim.../.../Încă nu, doar când oasele noastre or să cedeze/când ochii tăi se vor preface-n sticlă și-or să crape.../Nu știu întotdeauna cum să-ți citesc privirea/nu știu dacă ritualul ăsta e un act de iubire/sau e un sacrificiu plin de regret” (pp. 107-108).

Un poet care, la fel ca visătorul mușcat de leoaică, nu șovăie în fața pasiunilor de alcov: „Nu știu cine pe cine o să găsească: dacă ea e cea care/dă târcoale după pradă sau eu sunt cel care vrea să o/sfârșească” (p. 133).

Bineînțeles că elementele proprii celor doi autori sunt pure coincidențe. Dar ce ne-am face fără coincidențe?

Însă forța scriitorului maltez rezidă în depingerea acelor clipele poetic-metafizice pe care doar cei inspirați o pot face: „Taci acum, nu spui nimic nou/și-ai folosit deja imaginile astea de nenumărate ori/Draga mea, îți scriu de la Paris/orașul pe care dintotdeauna ți-ai dorit să-l vizitezi/să-ți spun că și aici oamenii umblă și mor” (p. 79).


http://www.maxblecher.ro/rapoarte_confidentiale.php



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu