O durere din ce în ce mai apăsătoare se cuibărește în
sufletele tinerilor ortodocși. Discutând cu ei despre relațiile lor cu alți
membri ai bisericii din care fac parte, am constatat că se plâng adesea de inconsistența
acestora. Mai precis, spun ei: Cum putem să relaționăm cu ceilalți tineri din biserică,
dacă organizarea ei liturgică împiedică acest lucru?
Pe scurt:
O prietenă mi-a mărturisit că îi este foarte greu să se
apropie de un băiat pe care îl văzuse în biserică, deși acesta o privise de
câteva ori. Ea la fel, și așa mai departe din privire-n privire, până când melopeea
lor afectivă a luat sfârșit odată cu finele slujbei și deschiderea porților la
ieșire. Fată fiind, i-a fost rușine să-l abordeze în curtea bisericii, mai ales
că ieșise din sfântul lăcaș după ce avusese loc o liturghie și, prin urmare,
avea o sensibilitate mărită pentru cele, să le zicem, spirituale, lucru ce
evident o stânjenea: „Adică cum?... Ies de la slujbă și... țop! în brațele lui? Nu se poate”.
O înțeleg foarte bine, cum tot la fel de bine îl înțeleg și
pe băiat, care are dreptul să aibă reținerile lui când vine vorba să agațe o fată. Asta după ce, cu câteva
minute înainte, fusese martorul răstignirii lui Hristos și a încercării Sale de
a ne descotorosi de păcate, învrednicindu-ne de gustarea corpului Său dătător
de viață – una nouă, care nu se lasă
amăgită de frumusețea acestei existențe trecătoare, fie ea cu fustă sau fără.
Cred că înțelegeți ce vreau să spun, dacă ați simțit pe
propria piele astfel de întâmplări care v-au lăsat un gust amar, ce s-a prelins
până-n coșul pieptului, acolo unde, nu de mult, fusese o inimă care bătuse în
ritmul fugos al unui timp liturgic ce s-a risipit. Și e normal să se întâmple
așa, de vreme ce nu toți putem să-L iubim pe Dumnezeu cu o inimă egală, în rațiunile
ei, cu cea a unui Antonie cel mare, Dionisie Areopagitul sau Ioan Botezătorul,
deși fiecare dintre noi, cu iubirile și neiubirile sale, poate să guste din
harul mântuirii, împins de o poftă pe care doar Domnul o poate califica drept
bună sau nebună. Orice om are
nedesăvârșirile sale cunoscute „în parte” (1 Cor. 13, 9) care, doar raportate
la o Rațiune Supremă, pot să-și depășească inadecvarea în spațiul sacru – prin
mila Logosului, Ce ne cunoaște îndeaproape, prin întrupare.
Dar nu numai această problemă, cea a relaționării dintre
sexe pentru o cauză nobilă (căsătoria)
are de pierdut de pe urma greșitei gestionări a resurselor umane (că să mă exprim politically correct) din
cadrul lăcașului de cult, ci înseși relațiile interumane dintre tinerii ortodocși
și, implicit, dintre toți participanții la viața socială din afara lăcașului de
cult, o viață care, în viziunea unor teologi de marcă, ar trebui să se lase
înrâurită de cea eclezială, după cum bine spunea cineva, referindu-se la aspectul
acesta simbiotic: „o extindere a liturghiei în afara pereților bisericii
văzute, până la zidurile celei nevăzute, chemându-i pe cei de sus să se alăture celor de jos”. Însăși respirația Bisericii (centrifugă, din liturghie spre lumea de
afară și centripetă, din lume înspre
taina liturghiei) are de pierdut din cauza neghiobiei (de la vlădică până la
opincă) în ceea ce privește transformarea timpului extraeclezial într-unul
benefic menținerii noastre în același duh de unitate, pe care îl tot invocăm la
fiecare slujbă.
Cât de greu ne este, să reinstaurăm, de exemplu (mânați
de același duh creștinesc al primelor veacuri), modelele de iubire socială,
întâlnirile frățești sau agapele, care
nu sunt nimic altceva decât niște continuări ale timpului eclezial? Pentru că
toți simțim o nevoie imperioasă de a ne cunoaște între noi. Și când văd că nu se
realizează acest lucru, abia mă abțin să nu-i critic pe cei pe care Dumnezeu
i-a pus călăuze ale despătimirii noastre, fie ei episcopi, preoți, diaconi sau
simpli oameni care fac parte (cu sau fără voia noastră) din consiliile bisericești.
Cu anevoie îmi este să privesc cum, după fiecare slujbă,
zecile de persoane prezente la actul sacru al convorbirii divino-umane (sau cum
frumos spune Sfântul Isaac Sirul despre rugăciune, la timpul prielnic pentru sfințenie) își văd de drumul lor, cu gândul
la masa de duminică sau la orice altceva, împinși din spate (sau trași din față)
de teama de a comunica cu cei cu care, cu câteva clipe înainte, L-au mărturisit
pe Hristos – El Cap al corpului
Bisericii, ei organe ale aceluiași
corp (mădulare unii altora – Ef. 4, 25),
declarându-se părți angrenate într-o interdependență, ridicată la rangul de taină.
Aceeași prietenă, ofuscată pe bună dreptate de tâmpeala ortodoxă, a făcut o comparație
între tineretul nostru (lipsit de o axă de valori în jurul căreia să-și închege
viața) și cel neoprotestant, care (deși rătăcit și lipsit de substanță, nu-i așa,
dragi ortodocși?) are un sistem eclezial al cărui timp de rugăciune și de părtășie
cu frații este bine determinat și administrat.
Au seri pentru tineret, au programe de catehizare atât
pentru copii, cât și pentru adulți și au locurile lor unde se întâlnesc pentru
diverse discuții și activități de tot felul. Au un simț aparte (educat prin
diverse metode), sănătos, practic, ce privește atât interrelaționarea generațiilor
actuale îmbisericite, cât și a viitorimii ce se vrea așijderea. Și asta, ținând
cont de toate greșelile de care au fost și sunt acuzați.
Dar iată-i! Tinerii lor se căsătoresc la vârste fragede (dacă
ne gândim la media de vârstă a celor care se căsătoresc astăzi), au din ce în
ce mai mulți copii, au școli particulare cu profil creștin, organizează tabere
în cadrul cărora au loc dezbateri pe teme religioase și acțiuni în masă pe
diverse subiecte ce țin de lumea socioculturală etc. Au ceva ce nouă ne lipsește.
Numiți-l praxis, numiți-o roadă a credinței, incursiune în mundanul cotidian sau
curajul mărturisirii, dar nu uitați de el. Căci acel ceva pe care ei îl au, iar noi nu-l avem, va fi martor la apropiata
judecată a activităților noastre pro sau contra aceluiași duh, carele toate le plinește.
Nici nu mă mir că unii dintre tinerii Bisericii creștine ortodoxe
dezertează din oastea Domnului nostru,
pentru a sluji în oastea altuia
(zicem noi), doar pentru că acolo au simțit ei că pot să-și manifeste (corp și
suflet) dragostea ce I-o poartă, o dragoste ce nu se lasă convinsă de palavrele
teologizate ale unei Biserici ce nu și-a mai spus cuvântul de multă vreme. (Asta
dacă am înțeles deja că Dumnezeu își întrupează cuvintele, adică le
materializează).
Dar dacă tot am pomenit de critica la adresa celor care
ar trebui să ne îndrume pe calea împărătească, voi aminti în treacăt despre o
conferință organizată de A.S.C.O.R. Arad, la care, pe o temă fierbinte în
Biserica de astăzi, invitatul serii, PS-ul Nicodim al Severinului și al
Strehaiei a ținut o cuvântare (ce i-a aparținut în proporție de 10%), o
cuvântare legată de viața de familie,
de căsătorie și de tineri, fapt care a constituit încă o
dovadă în favoarea neprelucrării mesajului divino-uman (despre care se tot
debitează în mediile teologice), mesaj care nu este tradus corect și nu
servește unicului său scop, și anume să fie accesibil oamenilor de pretutindeni,
dar îndeosebi celor care se lovesc de aceste necunoscute intitulate Tineri, Căsătorie și Familie,
deci o problemă colectivă ce i-a cam luat maul Biserici (doar dacă vorbim de
perioada dintre ultima jumătate a secolului XX și zilele noastre).
După ce s-a scuzat (spunând că nu este vrednic să țină o
prelegere despre viața de familie, despre tineri și despre căsătorie, deoarece
el nu are o familie ca noi toți, cei din sală, de vreme ce este monah, cu toate
că s-a folosit de scrierile unui alt episcop, monah deopotrivă, cele ale
Sfântului Ioan Gură de Aur) a început (cu o dicție suspectă și cu bruște stopări
de frază ce trădau o necunoaștere a textelor pe care le avea în față) să citească
o seamă de cuvinte ce aparțin unui secol IV decontextualizat și inabordabil pentru
o mentalitate postmodernă.
Din cele două boxe negre (ce se-ncadrau perfect în atmosfera
sălii festive a Facultății de Maxime Teologice) ieșeau, rând pe rând, fraze
atipice de genul: Tinerii ar face bine să
se căsătorească pe la 14-15 ani, oricum,
cât mai devreme..., Femeia trebuie să fie vistiernicul familiei...,
să dea cu sapa, să facă mâncare, să spele...
Băiatul să nu se uite la frumusețea
exterioară a femeii..., și tot felul de fraze care l-au descalificat pe mădularul
de seamă al Bisericii, parte pentru incapacitatea sa de a adapta discursurile
unui Părinte al Bisericii de secol IV la anii izbăvirii noastre, parte pentru
că nu și-a citit textele înainte. (Sau poate că avea probleme cu vederea. Cine
știe?)
Iar acestea sunt doar un mod de a spune că a venit
nepregătit, fiindcă am fost neplăcut surprins și de neinspirata alegere a
textelor. După cum se știe, Sfântul Ioan Hrisostom, prin scrierile sale, a adus
un elogiu fecioriei, nicidecum căsătoriei, urmând, printre altele, cuvintelor duhovnicescului
Pavel: „cel ce își mărită fecioara bine face; dar cel ce n-o mărită și mai bine
face” – 1 Cor. 7, 38. Dacă alegerea textelor ar fi aparținut unui neica nimeni,
aș fi înțeles și aș fi trecut peste, dar aceasta a fost rezultatul strădaniei
unui om al Bisericii (care, colac peste pupăză, studiază Patrologia). Așa că...
Să mai adaug la acestea aplauzele asurzitoare de la sfârșitul
conferinței, măgulitoarele cuvinte ale prezentatorului ascorist referitoare la vorbele de duh ale invitatului, anunțarea
orei până la care episcopul ar fi putut să rămână, și anume ora 8, conferința
începând în jurul orei 6, precum și alte câteva neajunsuri ale acestei
întâlniri frățești?
Se știe că cei care frecventează astfel de evenimente se
amăgesc mereu cu fel de fel de cuvântări reducționiste, mai mult sau mai puțin
asemănătoare celei expuse de părintele Nicodim, cuvântări ce nu fac altceva
decât să-i mențină în starea laodiceeană în care se află și-n care se complac,
cu zâmbetul pe buze. Ei cred că sunt pe drumul cel bun și au nevoie doar de
câteva confirmări ocazionale – conferințele de genul acesta.
Dar cuvintele lui Iisus: „că n-am venit să-i chem pe cei
drepți la pocăință, ci pe cei păcătoși” – Mt. 9, 13, cui le lăsăm? Ei, pentru
aceștia din urmă aș fi vrut să aud un sfat
care să le fie, într-adevăr, de-un real folos. Am cerut prea mult?
P.S. Să nu uit!
Intrând pe site-ul A.S.C.O.R. Arad am găsit pe prima pagină
următorul fragment ce aparține părintelui Dumitru Stăniloae:
„Dacă mi s-ar cere să trimit un mesaj îndeosebi unei
singure categorii sociale, l-aș trimite tinerilor, ca să pornească mai departe
de unde am ajuns, printr-o îndelungă experiență, la vârsta mea, ca să nu mai
piardă timpul ce le stă înainte, încercând să caute drumul cel adevărat. Cuvântul
de sfătuire pe care sunt înclinat să-l dau în urma întregii mele experiențe de
viață ar fi: Alipiți-vă cu toată credința adevărului lui Hristos și siliți-vă
să sporiți din unirea cu El într-o nesfârșită înnobilare, prin asemănarea cu
El, Care fiind Dumnezeu și întrupându-Se pentru veci ca Om, a ridicat la
suprema înălțime umanitatea Sa și o va înălța și pe a noastră, ajutându-ne să
creștem în iubirea Lui și a semenilor noștri”.
Nu pot decât să deschid una dintre cărțile părintelui
Stăniloae și să citesc: „Cu cât mai puternică, mai rezistentă va fi credința
lui, cu atât e mai sigur că voi crede și eu, și crezând voi învia ca eu al comuniunii, ca adevărat eu.
Semenul meu trebuie să creadă tare ca să mă învie și pe mine, iar eu, la fel,
va trebui să mă silesc să cred în el ca să pot învia și să devin un credincios
adânc dacă vreau să salvez la rândul meu pe alții”.
Voi ați găsit un astfel de om în care să credeți?
(Foto © flickr.com, Khiem Vang)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu