marți, 24 noiembrie 2015

Aniversară ’93


Era la începutul toamnei lui ’93
şi mă-ntorceam cu unchii mei de la ţară
Fusese un sfârşit de săptămână incredibil

Prin păru-mi şaten nespălat de trei zile mai aveam fire
răzleţe de fân. Mâncasem bine înainte de plecare
Seara care se lăsa peste oraş era splendidă
şi abia aşteptam să o văd pe mama. Aveam 9 ani
iar în curând urma să împlinesc 10

Când am intrat descălţându-mă ordonat lângă uşă
în sufrageria mobilată modest a apartamentului în care
locuiam nu de multă vreme am şi văzut-o că vine
să mă-ntâmpine. Într-o mână ţinea o foaie de hârtie
ilizibilă pe care mi-o flutură prin faţă
întrebându-mă ce-i cu ea

Mi-a luat câteva secunde bune ca să m-adun după jetul
de aer rece cu care iubita mea mamă mă-mproşcase
fără să mă salute şi să mă dumiresc ce era cu acea filă
ruptă din caietul meu de ciorne

Cu două zile înainte încă-n febra pregătirii pentru
minivacanţa câmpenească m-am desprins câteva minute
din panoplia de proiecţii mintale referitoare la atmosfera
rurală în care aveam să mă desfăt  
şi-am aşternut pe-o pagină urările mele de bine
dar într-un mod vulgar
adresate unei fete – o copilă de aceeaşi vârstă cu mine
de care încă nemărturisită se părea că mă lega
mai mult o relaţie de duşmănie decât una de dragoste
Evident că nu era aşa. Dar prost fiind n-am priceput
şi i-am scris o scrisoare

Şi prin urmare am înjurat-o pe săraca fată cum am știut
eu mai bine
iar la sfârşitul rândurilor injurioase elaborate
cu tot dichisul ca pe-o operă de artă  
mi-am trecut numele scriindu-l cu majuscule
ANDREI CARE ŢI-O (puncte puncte)

Două luni de zile după aflarea grozăviei am refuzat
să mai merg cu unchii mei de teamă c-o să mă-ntrebe
iară şi iară cu un ochi la mine şi cu unul între ei
ca o bilă de plumb pe rigla gradată a unui cântar
de persoane
ce a fost cu „scrisoarea aceea” şi cum de a ajuns
pe masa de lemn la care-mi făceam temele
pentru că acolo o scrisesem ca un veritabil poet naţional
şi tot acolo o găsise mama
fiindcă eu nici până azi n-am recunoscut în faţa lor
că am „compus” aşa ceva

Cu toate că a sosit sărbătorirea ei a trecut neobservată
Doar soră-mea şi-a adus aminte de mine
mi-a cumpărat un maculator. Iar în efortul ei
de a-şi stăpâni râsul mi-a zis:
„Ia mă Pulică să ai pe ce să-ţi mai scrii declaraţiile
de iubire!”

Mai păstrez şi-acum caietul şi ori de câte ori
mă îndrăgostesc nebuneşte de-o fată mă pun şi-l deschid
frunzărindu-l în alb
în amintirea tortului ratat din anul acela
precum şi-al ochilor căprui pe care am refuzat
să-i mai văd când se-mplineau 10 ani de la moartea
lui Nichita Stănescu
şi când un alt mare poet pe care omenirea nu-l cunoscuse
îşi scria prima poezie pe care astăzi
mai toţi cei pe care îi aude
o au pe buze când vine vorba de iubirile lor de zarzavat

Vorba aceea: Cuvintele poeţilor pe toate gardurile

Dar acum sunt mare. Şi gândindu-mă la cele trecute
nu pot decât să râd
Nu mai înjur pe nimeni îmi iau singur prăjituri
când am chef
Cât despre fete... ziarele pe care le pot procura
de la orice tonetă au mereu câte o rubrică dedicată
anunţurilor matrimoniale
Uitându-mă pe unul recent văd scris cu litere italice
Mariana ochi verzi senzaţii tari
Simt cum stiloul se-nclină într-o direcţie nepotrivită
Încerc să-l fac să asculte ca să nu-mi strice finalul

Ei bine partea proastă a fost că de-atunci încolo
mai toate scrisorile mele au fost cenzurate
de ochiul reticent al mamei
iar partea bună că toţi băieţii din împrejurimile
blocului au ştiut că-s slobod la gură
mai ceva ca ţiganii ce se băgau în seamă cu noi
şi-ncercau să ne fure nu doar gagicile
ci şi pozele cu maşini străine de la gumele Turbo
Cu alte cuvinte îmi recunoşteau cu toţii talentul literar

Bineînţeles că m-am umflat în pene şi-am comis-o
din nou
Doar că de data aceasta a fost invers
Mama a fost cea care mi-a luat apărarea


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu