miercuri, 27 ianuarie 2016

Încă de pe atunci îmi puteam da seama


În zilele de sâmbătă copil fiind alei de parc cutreieram
împreună cu tatăl meu întors din delegaţii
ascultându-i poveştile despre viaţă
când nu făcea altceva cum ar fi fost de exemplu
să cioplească la capete o ramură încovoiată de nuc
apoi să le unească cu o sfoară sintetică
sustrasă din sertarul lu mamaie şi să-mi făurească
un ditamai arcul cu care aş fi reuşit să-mi impresionez
prietenii de joacă când aş fi trimis cu putere săgeţi
mai sus de ultimul etaj al blocurilor „bară”
în preajma cărora ne jucam întâlnindu-ne cu toţii
în vacanţele de vară

deşi în general nu scăpam fără o fabulă bacăuană
din care nici el nu ştia dacă avea să se prindă ceva de mine
Cert este că de el se prinseseră în schimb doar alcoolul
şi microbul pescarilor

Putea să mă vadă în orice zi din săptămână
dacă nu era la muncă. Interdicţia expirase de ceva timp
dar pata neagră a divorţului îl ajungea din urmă
ca un baston peste gleznele firave ale oricărei biografii

Şi-ntr-una din serile de vară când soarele mai avea puţin
şi-şi închidea ochii începu să-mi vorbească despre
prima parte a copilăriei lui de vremea în care locuise
cu mamaia cu tataia şi cu unchiul Serioja în apropierea
acestui parc
braţul lui mare arborescent întinzându-se spre gaura
pătrată dintr-un gard viu ce mărginea o stradă circulată:
─ Chiar acolo scara B etajul trei

Pe vremea aceea parcul acesta era ca o pădure
De abia dacă vedeai la douăj’ de metri în faţă
Odată îmi zise l-am chemat pe unchiu-tu Serghei
şi-mpreună cu doi prieteni apropiaţi doi fraţi evrei
am luat la rând toate felinarele de pe aleea principală
mutându-şi braţul ca să-mi arate felinarele cu pălărie
ce străjuiau străduța pe care ne plimbam
şi le-am spart

A doua zi moşu’ a fost chemat la Miliţie ca să dea
o declaraţie şi să achite paguba
Două săptămâni n-a mai ieşit din casă

Şi râzând a continuat să-mi povestească că în perioada
aceea erau mulţi evrei în oraş. Cei mai mulţi se ocupau
cu pielăritul. Vindeau haine pantofi; de toate
Madam Bucur bunică-ta se-nţelegea bine cu ei... 

Eu pierdusem firul naraţiunii fiindcă timid din fire
rămăsesem uimit cu ochii în zare cum de îndrăznise
să facă o asemenea trăsnaie şi cum de primise doar două
săptămâni de pedeapsă. Mama mi-ar fi dat
paisprezece zile pentru fiecare bec spart. Iar eu n-aveam
prieteni evrei ai căror părinţi s-o ajute la despăgubire
O treime dintre prietenii mei de joacă erau ţigani...
Şi ce bine că aveam un arc în loc de praştie!

Clipind din ochi şi-ncetând să-mi imaginez
cum era să fii copil în anii ’50 l-am văzut pe tata
că-l salută pe prietenul său Mişu apărut pe nevăzute
şi că-l invită la o băută
Intru şi eu în discuţie. Mişu dă mâna cu mine
Palma lui ca de șmirghel

Îi privesc cum le alunecă ochii înspre tava cu halbe
de sticlă purtată la sân de ospătăriţa localului
Mâna tatălui meu descrie o orbită intermitentă
Mişu a ridicat cinci degete şi a țipat la biata fată
să aducă trei porţii. În scurt timp sosiră şi micii
După atâtea poveşti despre viaţă li se făcuse foame

În ráriştea de lumini a Terasei Parc cei doi îşi ciocnesc
halbele galbene şi sorb cu mustăţi de spumă din potirele
nesecate ale întâlnirilor de weekend
Îi las să-şi vorbească până li se usucă gura
iar ei își mai comandă un rând de băutură
Nu băusem nici jumătate din sucul portocaliu
de pe masă când ei deja trăsneau a bere
Încă de pe atunci îmi puteam da seama
că lucrurile nu se vor schimba niciodată


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu