sâmbătă, 27 februarie 2016

În Bucureştiul Nouăzecilor


În Bucureştiul nouăzecilor de zile petrecute
odată ca niciodată cu tine
ţin minte că am intrat să vedem un film la a treia alegere
neavând altceva mai bun de făcut
Cinematograful era aproape vremea începea să se strice
iar tu mai aveai câţiva bani rămaşi din ultimul salariu
mereu ultimul

Un mic hol o camera răcoroasă şi femeia bondoacă
în halat albastru dindărătul unui perete de sticlă
cu şase găuri rotunde la nivelul pieptului tău blindat
de-o geacă de vinilin cu fermoar de metal
şi perdeaua vişinie sau neagră
ca oricare dveră de stofă scumpă ce întuneca
la acea oră privirile participanţilor la programul vesperal
din spatele unei catapetesme kitschoase
anunţând că Elvis a părăsit clădirea
trasă de angajată după ce ne-a-nmânat peticele de hârtie
de ziar cu urme de tuş pe care un bărbat obosit urma
să ni le rupă la un capăt când dădeam să intrăm
în sala de cinema
Aveai mereu suma fixă la tine şi probabil de aceea
n-aveau de ce să comenteze şi nu ne-au spus nimic

M-ai luat după gât şi-n clarobscurul pepinierei de staluri
am căutat împreună păşind pe marginea înclinată a sălii
două locuri libere de unde să putem vedea pelicula
cinematografică producţie chinezească ca multe alte
lucruri din acea perioadă postdecembristă

În liniştea de mormânt a celor ce priveau fascinaţi
de mişcările înflăcărate ale personajelor cu ochi de orez
deznodământul fiecărei trosniri de oase și povestea 
de iubire ce părea să se-nfiripe între un el imberb 
cu păr lung şi o ea cu cal alb
tu ai început să-mi şopteşti monofonic cuvinte cheie
dintre cele ce erau redate-n distihuri
în josul pânzei albe din faţa noastră acoperită acum
de doi cai albi înşeuaţi cinci luptători pentru supremaţie
şi tot atâtea săbii şi suliţe fluturânde cu ciucuri roşii
la vârfuri

O voce spectrală din spatele tău ţi-a spus să nu mai
vorbeşti. Tu te-ai scuzat şi m-ai luat drept martor
şi cauză ale acţiunilor tale şi ai continuat să-mi traduci
spusele actorilor-războinici ce se apropiau ca-ntr-o horă
în paşii atent calculaţi ai animalelor pe care le imitau
pentru că mereu ne vom compara cu ele
prinzându-se de umeri şi luându-se la trântă
ca să-şi dovedească forţa şi-ndemânarea

Stăteam într-o caşetă de praf şi lumină
vrăjiţi de frecvenţa de proiecţie fotochimică a imaginilor
redate pe giulgiul alb de bumbac întins pe perete
Din când în când învelişul protector al capsulei
se crăpa uşor din cauza vocilor spectrale
ce nu-nţelegeau simbioza noastră
dar tu îl lipeai la loc prin căldura maternă
a şoaptelor tale

Lucrurile însă nu puteau să rămână aşa
mereu se schimbă
şi prin urmare după ce i-a ucis pe toţi candidaţii
la putere şi şi-a văzut iubita sfâşiată de laba cu gheare
de oţel a tigrului
eroul cu pletele-n vânt a hotărât să-şi ia viaţa
pierind de tot din memoria noastră retiniană
Zdrobit de conştiinţa propriei superiorităţi absolute
şi încă aflat sub efectul martirologic al maestrului
cu sprâncene stufoase
a considerat că şi-a atins ţelul nu şi-a găsit năşelul
şi că nu mai are pentru ce să trăiască

Sabia şi-a făcut loc în inimă şi odată cu ea şi sângele
celor ucişi murdărindu-i în ciudă cămaşa de in
Toţi cei din încăperea ce începea să se lumineze
au dezaprobat vocalic gestul necugetat al flăcăului
înfăţişat de cadrul final cu rictusul pe buze

Ai strigat şi tu deodată cu ei: Ooo!... ce porcărie
şi apoi ne-am ridicat de plecare inspirând nostalgic
mirosul pereţilor lambrisaţi pe jumătate
şi cel al scaunelor tapisate
cu plăcuţe alburii pe cotorul spătarelor

Afară nici urmă de soare. Doar lămpile aprinse
ale taxiurilor păreau să înmoaie frigul ce pusese
stăpânire pe străzile bucureştene  

M-ai luat de mână şi m-ai tras lângă tine
lăsându-i pe cei ieşiţi din antecamera sălii de cinema
să o ia înaintea noastră
și în acelaşi sunet monofonic mi-ai şoptit la ureche:
„Haide să-l mai vedem încă o dată”


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu