sâmbătă, 19 august 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009


a șasea parte

 

Ioan 17 – una dintre rugăciunile lungi ale lui Iisus. Versetul 9a: „Eu pentru aceștia Mă rog”,  adică pentru cei care s-au sfințit și se sfințesc în continuare; 9b: „Nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ai Tăi sunt”, unde lume nu e echivalentul umanității (deși din text cu greu se poate înțelege altceva), ci a prezentului întunecos în care ne aflăm (vezi Ioan 12, 35-36; 46). Așadar, nu ni se vorbește de o predestinare a celor „aleși” sau de-o damnare a restului și nici de refuzul unei intervenții din partea lui Dumnezeu în ceea ce-i privește pe cei de la coadă, ci de mijlocirea față de imposibilitatea lumii actuale de a crede în porunca Tatălui (Ioan 12, 50), dificultate care, prin intermediul apostolilor (adică a celor convinși de realitățile mesianice) poate fi transgresată. Nu că nu s-ar fi rugat și pentru întreg mapamondul, însă atunci o făcea pentru ucenicii loiali. Ulterior își va înălța ruga și pentru lume, Ioan 17, 20-21: „Dar nu numai pentru ei Mă rog, ci și pentru cei ce prin cuvântul lor vor crede în Mine, pentru ca toți să fie una...”

Dacă sfântul poartă în el întreg neamul omenesc și se înfățișează lui Hristos, e ca și când în fața Tronului Mirelui ar sta incarnația lumii. Un monument viu al pământescului – Am reușit! –, un fel de amânare a eshatonului prin simpla prezență a unui muritor cu însușiri divine mult peste medie. Când omenirea nu se va mai prezenta la raport, din variate și (ne)știute motive, clipa pentru a o reface/a o judeca va fi coaptă – tocmai bună de cules. De aceea avem nevoie de sfinți.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu