vineri, 18 iunie 2021

Mihók Tamás - „Biocharia. Ritual ecolatru” (Fractalia, 2020)


E ceva din lumea lui Mad Max în epicismul lui Mihók Tamás, ceva ce lasă impresia unui scenariu postapocaliptic sau prelapsarian pentru un film mut, la care o să se holbeze, din staluri ergonomic concepute, familiile de cyborgi care vor popula planeta noastră într-un viitor ce frizează grotescul, dar nu și fezabilul.

Prima lectură a Biochariei irită ochiul cititorului necopt, așa cum hârtia albastră de turnesol se înroșește când intră în contac cu vreun acid. Însă la a doua sau a treia, tabloul ți se înfățișează odihnitor, ca și când ar fi fost dintotdeauna acolo – într-o formă latentă. O învălmășeală de imagini microscopice, o nebunie de chipuri anonime, o țăcăneală macrocosmică, la care posteritatea instruită și responsabilă se va uita ca la o planșă cu pete Rorschach, iar ochii ei bionici, conectați la o inimă preternaturală, vor avea grijă ca cele văzute să nu se mai repete, deși entropia (fie ea și estetică) este de mult ținută sub control.

Uneori, printre rândurile atent selectate, se zărește o siluetă hirsută care vestește că nici Învierea, nici Evoluția n-au avut loc, că transformările sunt intrinsec sortite eșecului, o gură de oxigen inhalată, fiind de fapt două guri de dioxid de carbon expirate.

Acțiunea se desfășoară într-un tărâm dintre tărâmuri, unde stihurile tamásiene sunt murmurate în preajma unui foc ce arde de milenii. Cineva povestește ceva, dar nu știm cine și nici de ce povestește – căci vântul suflă unde vrea. Cu căștile pornite pe urechi și cu smartphone-ul în mână, pășești hotărât pe trecerea de pietoni. E roșu, n-ai sesizat și, cu toate astea, te-ai oprit brusc. Ai scăpat ieftin și nu știi cum s-a întâmplat. Simți că ceva/cineva te-a ajutat și nu poți să-ți îndrepți degetul spre nimeni – nici măcar spre șoferul care n-a claxonat. Ești în aceeași societate distopică, iar de aici nici Christos nu iese teafăr.

Ritualurile ecolatre sunt împlinite cu sârg (chiar dacă într-o fază incipientă putem concluziona că-s de prisos: „frumoși și minoritari/moriști ventilând vacuitatea” – p. 43) într-un du-te-vino dintre un trecut ambiguu și un viitor la fel de instabil, de incert („anotimpurile se confundau cu momentele zilei” – p. 19), uzanțele ambientaliste ale Deșteptării, fiind expediate „telepatic” celor care dorm în continuare și par să nu se mai trezească niciodată.

„Soarele împrăștie alergii” (p. 30), dar noi am lepădat preocupările native. Poetul intenționează ca realitatea să fie starea noastră de conștiință, iar conștiința, fața autentică a realității. Însă eșuează lamentabil, ca orice profet (sau artist devotat) alungat din patria sa.

O înșiruire sacadată de versuri scrise la început pentru alții, dar pe parcurs, redirecționate inevitabil către sine – întrucât cel ce este frate cu codrul (tot mai subțiat, din păcate) trebuie să aibă grijă ca obiceiurile nocive ale (sub)pământenilor angrenați într-un tribalism consumerist mediatizat până la Dumnezeu și-napoi, să nu pună stăpânire și pe el – cel care-și repetă, cu cărțulia sub nas, versetele izbăvitoare.

Prozaismul humanoizilor inhibă și reprimă forța creativă a celui ce știe că Terra e doar o gazdă temporară, ce ne avertizează în mod constant că nu ne mai acceptă mofturile: „certitudinea că pe termen lung musafirul învinge întotdeauna” (p. 20). Rapsodul își inițiază concetățenii: „progresul civilizației fusese testat în vid” (p. 47).

E ceva din lumea lui Mad Max în scriitura lui Mihók Tamás, căci arealul antropic a devenit o vale a plângerii pentru întreaga făptură (bio)chimică și (an)organică. Însă, deși oricine poate fi un erou, până acum... eroi, ioc.

 

http://www.fractalia.ro/biocaria/



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu