Motto: „Oricare-i
timpul și felul de doctrină,
Se-mparte
lumea-n două, în multă și puțină.”
Tudor
Arghezi, Catrene și distihuri
Am ajuns la biserică cu
spovedania-n suflet, bucuros-bucurie multă ce-mi pulsa în mădularele ce-și așteptau
odihna de început de săptămână, cu soare, puțin vânt și două cărți noi împrumutate
de la biblioteca de la care am învățat multe, spre deosebire de cei popiți de la care acum, trecut prin școala
bibliotecii, pot să trag o învățătură despre orizonturile roșii ale unora și
pleoapele tinoase ale altora, s-o trag și să o transpun pe foaie, fir-ar ea să
fie de cultură!... unsă cu untură și zeamă de post, și te apucă după post o
fericire vie când vrei să te împărtășești cu Hristos, de-ți pierzi cu firea
anii, îmbrățișând viitorul, asta dacă nu ai norocul maladiv de a te întâlni cu
omul umbratic și a sa ceată epigonico-emulaționistă cu tendițe de judecăți
rapace, în contradicție cu aparențele lor supte de o nevoință ascetică, ce
mă-ndeamnă la o faptă avuabilă, literă cu literă, una după alta, urmând cursul
firesc al acelei zile, în care mi s-a atras atenția, mai jos de buric, cam în
zona genunchilor, acolo, unde mi se termina pantalonul de vară, sătul de nesimțirea
rece a primăverii pe care ei nu o
vedeau cum se ascunde după clopotniță, și îmi depilau pulpele cu privirea lor
acidă ce-mi acrise inima în mânecarea ei adâncă spre Soarele Dreptății, ce-mi
stătea pe limba dornică de un sânge
curgător, ca jertfă pentru ignoranța celor mulți care m-au salutat cu interogația
matinală, verbală și nonverbală: Ce-i cu pantalonii ăștia de pe tine?, iar eu: Adevărat
a înviat!, ce-o fi având nu știu, dar par rupți de adevăr, ei, nu pantalonul
care îmi exprima simțirea de tânăr îndrăgostit de soare, de vară și de-o tinerețe
veșnică, de s-ar putea și la nouăzeci de ani tot în pantaloni scurți voi fi,
de-aș mai fi să le văd chipurile întrebătoare, de parcă asta îi doare pe ei, cei îmbucători de împărtășanie
săptămânală și cât se poate de deasă, că dragă le este comparația mai veche dintre
un împărat sau un dregător și Hristosul Împăratul nostru, cum în fața primilor
doi nu te poți înfățișa „cum îți vine”, deși, poate să-mi vină chiar bine, ci
necesiți o anumită ținută, tot așa, ba cu mult mai mult, în fața Celui Care ți-a
dat viață, îmi zice popa: Cum să-ți traduc băiete?..., că la biserică nu poți
veni oricum, fiindcă lumea vine să vadă altceva...
Ei drăcie, părinte! Păi de ce, ceara mă-sii, taman pe mine s-au găsit să mă ia
în vizor, când slujba divină îi îndeamnă la pocăință, iar pe Hristos cu oamenii
bogați ai lumii s-au găsit să-L
compare, ca și cum ai putea să compari Incomparabilul și Transcendentul cu
notoriul latifundiar Becali, băi părinte? C-or să dea socoteală cu toții în fața
lui Dumnezeu, de vreme ce cu El nu e la fel ca și cu oamenii, în fața cărora o
îmbrăcăminte poate decide multe, înaintea Celui nemituit, fiind doar un vicleșug
ce pălește-n răsăritul sincerității, fiindcă la El nu merge cu „săru’mâna, știți...”,
la popă e posibil, dar să nu divagăm, iubăreți frați și mult iubite surori, ci
să revenim la libertatea mea în Hristosul Care mă acceptă așa cum și eu îi
accept pe ceilalți, nesmintindu-i decât pe cei smintiți de modul kenotic de
a fi al Mântuitorului nostru pe care nu-l pot înțelege – cum adică fără de
păcat, dar asumător de păcate, cum fără pantaloni lungi, și totuși creștin? –,
deși El vrea să ni-l dăruiască, dar ei nu doresc să-l primească, și, prin
urmare, mă condamnă „smerit” din cauza pantalonului: Un duh de erezie te
cercetează, frate.
Dar dacă El nu Se tulbură, eu
nici atât. Știi cum e-n viață, nu poți să-i mulțumești pe toți, poți eventual
să le explici acea frază: „Nu infinitatea este mai adâncă decât caracterul
personal, ci caracterul personal este mai adânc decât infinitatea”, pe care
Ewald Burger o rostise încă de prin 1933 – anii preconceperii lor, și din care,
ca să le-o translez, reiese că: Nu infinitatea posibilităților de apariție a ceea ce este creat este
mai adâncă decât caracterul personal al acelei creaturi, ci taina caracterului personal este mai
adâncă decât infinitatea..., sau altfel spus: Infinitatea formelor vestimentare prin care se înfățișează oamenii nu
obiectivizează misterul minunat al
caracterului personal, propriu fiecăruia dintre noi, propriu nouă tuturor, cei
ce purtăm chipul lui Dumnezeu, noi (subiecții), reduși de cele mai multe ori la
niște articole de îmbrăcăminte (simple obiecte), prin intelectul limitat, dar
bogat în judecăți apriorice, obosite de postul cel neautentic al atâtor și
atâtor psihologi baliverniști de turmă, care dau mai multă importanță „oului”
decât „găinii”, și șosetelor din sandale decât picioarelor ce se lasă învelite
de ele.
Dar sfinții, părinte?..., sfinții
din vechime și chiar unicul Hristos, cum de-s pictați fără șosete și fără
chiloți?... Eh, fiule, să nu ne comparăm cu sfinții, îmi zice popa.
Dar cu cine părinte? Și l-am lăsat
să se roage pentru a putea sluji în duhul și-n adevărul ce nu mă obidise
înaintea apropierii mele de potirul cel de viață, ce mă-ntărea, cu iubire, în
credința catrenului arghezian: „De vorbește
/ Te stropește / Dacă tace / Nici atât nu poate face”.
andrei, m-ai terminat! merg ca unse, cuvintele tale - poezie indraznesc a zice -, pe simtirea mea :), Alex. Vlad
RăspundețiȘtergereCe pot sa spun: merci si sa-ti fie de bine!
Ștergere