vineri, 30 septembrie 2016

16 Sfârșitul este aproape (continuare)


o salut pe domnișoara asistentă și imediat

îmi sună telefonul

pe ecran prefixul + 47. frate-miu se precipită:

fă-ți bagajele plecarea-i peste o săptămână

acum cât mai e cald afară

îți trebuie o adeverință că ești apt de lucru

și un aviz psihologic pentru munca în exil

 

mă feresc să-i dau un răspuns pozitiv

îmi scuturasem praful de pe picioare la ieșirea din cabinet

însă continui să-l ascult:

 

în bergen sunt 23 de grade celsius la soare

mâncarea și băutura au prețuri piperate

mâine vrea să meargă la pescuit de păstrăvi

și inevitabil în discuție apare și marele subiect:

 

bea mai mult ca în tinerețe fumează ca un șarpe

și are probleme cu artera femurală

cade din picioare de zici că n-o să se mai ridice

om la 60 de ani băi adi!...

și nici nu vrea să se opereze. îi e frică de cuțit

 

felul în care a rostit-o mi-a amintit de-un film chinezesc

frăția respectivă te rezolva dacă erai la ananghie

pentru o sumă cuprinsă între zece și treizeci de mii de dolari

 

salariul minim al unui șofer imigrant în norvegia

28 753 de coroane

în cazul în care vorbește fluent limba engleză

 

...un pachet de țigări costă cinșpe euro. viața-i scumpă

aici...

ce bine că nu fumez!

 

a zis că mă sună peste două ore. m-a sunat după două luni

bani aruncați pe geam

 

 

 

 

când l-am vizitat ultima oară m-a luat cu el la baltă

diferit de ce văzusem pe fishing & hunting channel

o apă puturoasă cu faună săracă și-un cordon viu

ai fi zis

de pescari cu coate roase geloși pe captura celuilalt

 

băuse ca pe nimic doi litri de bere

fumase juma de pachet

 

detectivul locotenent columbo ar fi zis c-ar mai fi

ceva de adăugat:

că știindu-se văduvit de dinții din față își lăsase

mustața mai lungă ca să nu mă facă de rușine

că i-a spălat pe ceilalți înaintea plecării

și că nu s-a supărat când i-am încâlcit montura

și i-am pierdut o plută din lemn de balsa

 

își procurase enciclopedia britannica

toate cele 16 volume

și zilnic – n-a uitat să-mi spună – citește câteva pagini

 

citește din ea

cum mamaia citea din biblia slavonă

cum nepotul ei ăla cu facultatea terminată

citește din thomas wolfe măcar că n-are să-l cuprindă

vreodată

și cum strănepotul ei o să citească în fața unei comisii

norvegiene

jurământul de credință

 

acte de eroism despre care n-are să-și mai amintească

nimeni.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu