duminică, 19 februarie 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

3.

„Căci jugul Meu este bun și povara Mea este ușoară” (Matei 11, 30). Un paradox des întâlnit în Sfânta Scriptură, ce pleacă de la faptul că rațiunea divină este cu mult peste măsura înțelegerii noastre. Cel puțin așa se aude în mediul teologic.

Și, cu toate astea, de ce jug, ca și cum ar trebui să fim robiți, și de ce povară, ca și când propria noastră existență n-ar fi fost destul de greu de purtat? Și de ce bun, îngăduitor, binevoitor și, implicit, ușoară, lejeră, blândă? Am fost creați ca cineva să ne tot frece ridichea, și din când în când să ne mai facă cu ochiul ca să-i ridicăm osanale? Nu era mai comod – și pentru el, și pentru noi – dacă le făcea pe toate simple de prima dată? La ce bun atâta filosofie a compensației? Căci până la urmă la asta se rezumă totul: cineva te pune la muncă și zice că o să încerce să ți-o ușureze sau îți mărește salariul. Iar în caz că vei avea nevoie de spitalizare, există întotdeauna un loc în care vei putea să te întremezi și să uiți de tot ce-a fost; se numește Rai; probabil c-ai auzit de el.

Nu despre același lucru a vorbit și Ioan Evanghelistul când a afirmat că poruncile lui Iisus nu sunt grele, nu-s împovărătoare, nu-s cumplite, iar dacă vrem să-i demonstrăm loialitatea față de cauză (adică față de iubire) trebuie să i le păzim cu strășnicia unui om care, după ce-ar face din căcat bici, ar cânta cu el, una după alta, Rapsodiile de Primăvară, mai ceva ca Tudor Gheorghe? Că doar „aceasta-i biruința care a biruit lumea: credința noastră” (1Ioan 5, 3-4), nu? Iar credința – n-am spus-o eu – „este ipostaza celor nădăjduite, certitudinea lucrurilor nevăzute” (Evrei 11, 1). Cu alte cuvinte, două pilule cu extract de frunze de coca sau un cocteil cu energizante și anxiolitice; nimic mai mult.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu