duminică, 19 martie 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

9.

La sfatul plin de siguranță al unui ștefanit, îmi cumpăr una dintre cărțile arhimandritului Arsenie Papacioc – Veșnicia ascunsă într-o clipă. De cum o scot din geantă, o dosesc între celelalte volume ale părinților ortodocși contemporani. La geam, rândul din mijloc, deasupra cărților de istorie.

De data aceasta am să mă rezum la scrierile părinților neptici... Cu un rând mai sus, înspre ușă. Șirul de obiecte de care mi se lovesc ochii, când – buimac, dimineața – mă trezesc și-ncerc să mă ridic în capul oaselor. Ediții vechi ale Institutului Biblic și de Misiune blah... blah...

Hmm... veșnicia într-o clipă. Ăsta da titlu de carte. Un fel de eternitate la minut sau infinit pe pâine. Și – să nu uităm! –  nemurirea într-o boabă de muștar. Mi se face foame.

Poate că-s multe cele ce i se pot reproșa duhovnicului de la Techirghiol, dar un lucru e cert: nimeni nu se pricepe mai bine decât el la a „boteza” operele teologice: Convorbiri duhovnicești... Ne vorbește părintele Arsenie... Veșnicia... Singur Ortodoxia... Iată duhovnicul... Pitorești și țepene deopotrivă.

Lăsând gluma la o parte, chiar m-a pus pe gânduri această cărticică, și nu atât conținutul ei, cât clipa la care se face aluzie încă de pe prima pagină; sensurile și semnificațiile ei... Oare e aceeași clipă pe care au avut-o sfinții mucenici când se aruncau în rugurile idolatrilor sau când erau străpunși de sulițele romanilor, flagelați, dați pradă animalelor sălbatice, asta dacă nu erau ciopârțiți de vii, cât să nu moară, și-apoi lăsați să-și deie sfârșitul în gropi comune umplute cu var nestins? Momentul de glorie al celor care au mărturisit adevărul – spontan și fără o pregătire metodică în ceea ce, peste evuri, urma să se numească teologie ortodoxă? Acel 4..., 3..., 2..., UNU al celei mai fierbinți rugăciuni personale? Buturuga mică a veșniciei care răstoarnă carul mare al timpului?

Dar până una-alta, eu mă las purtat de imaginea acestor martiri pe care, în acele cazne demonice, Duhul Sfânt i-a îmbrățișat, așa cum cloșca își protejează puii, și le-a insuflat cuvintele vieții, făcându-i să dea, în fața mai-marilor vremii, mărturia cea bună. De aici și numele lor de martiri, adică de martori – ai unei vieți nestricăcioase și a unei sucombări cariate dintru-nceput. Două capete indispensabile ale aceluiași pod cu ghirlande și beculețe. Finalul unui timp mort și obârșia unei perenități însorite. Mijlocitori indubitabili între civitas terrena și civitas dei. Ceea ce-i face părtași cu Dumnezeu, îi înveșnicește, îi îndumnezeiește.

Când mai exact? Atunci, în acea clipă: când săgețile cerebrale se năpusteau deja spre eterna cetate a Creatorului, când, în loc să jure și să jertfească idolilor, au preferat să ardă în „focul sălbaticilor lor chinuitori” ca să primească o cunună imperisabilă (1 Cor. 9, 25), o cunună de laudă, de bucurie (1 Tes. 2, 19), o cunună a dreptății (2 Tim. 4, 8), ca să primească cununa nepieritoare/neveștejită a slavei (1 Petru 5, 4), cununa vieții (Iacob 1, 12; Apoc. 2, 10).

Și imediat îmi aduc aminte de cuvinte părintelui Papacioc, înregistrate grosolan pe niște casete audio, pare-mi-se piratate, care circulau „pe sub mână”, în primul an de facultate: „Moartea este o realitate, dragii mei, dar ea nu vine ca să-i faci o cafea.”

Și continui cu vorbele lui Nicolae Iorga: „În viață pierdem ani, iar de la moarte cerșim o clipă.”


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu