duminică, 21 mai 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

16.

Veșnicele polemici mintale. Citind din cuviosul Siluan Athonitul

 

Dacă sufletul nostru nu se va atinge de Dumnezeu, nu-L vom putea cunoaște și, prin urmare, n-o să fim capabili să-L iubim. Iar în cazul în care nu suntem în stare să-L iubim, cum Îi vom putea urma sfaturile?

S-ar zice că Iuda Iscarioteanul, chit c-a stat lângă Iisus și L-ar fi putut atinge fizicamente oricând ar fi dorit (posibil să fi făcut acest lucru), n-a izbutit să palpeze cu sufletul cuvintele vii pe care Cel care venise să-l salveze le rostea zi de zi. Privindu-le mental, și neîncercând să le coboare (sau să le înalțe) la nivelul inimii, adică în centrul duhovnicesc al fiecărui om, a eșuat în priceperea lor, a căzut în deznădejde și apoi s-a spânzurat. Sunt unii care spun că, dac-ar fi vrut să le cunoască și sufletește, soarta i-ar fi fost alta. Ca și când inima – crema cremelor sufletului nostru – ar avea rațiunile ei, pe care mintea n-are cum să le-nțeleagă (parafrazându-l pe Blaise Pascal), și pe ea ar trebui s-o băgăm la înaintare în orice analiză de ordin estetic, pur informațional/spiritual... Dar voința noastră n-are și ea rațiunile sale, pe care voința cea divină le cunoaște, dar întârzie să ni le comunice?

Și sfântul Siluan spune ceva asemănător, și anume că cei care vor, în mândria lor, să-L cunoască pe Dumnezeu cu mintea, aceia sunt orbi și nebuni. Iar Serafim Rose adaugă că Ortodoxia trebuie să fie mai mult a inimii decât a minții. Doar că toate astea au nevoie de o perspectivă istorică și, evident, contextuală.

„Dacă pentru isihasmul practicat de Evagrie accentul cade pe contemplarea intelectuală și rugăciunea minții monologică, adică redusă la un singur cuvânt: «Iisuse» (...), alte curente isihaste, de pildă cel propus de Macarie Egipteanul, revin la o antropologie și psihologie biblică, insistând asupra «păzirii inimii»” (Ion Bria, Dicționar de Teologie Ortodoxă). Deci nu ne vom supăra în caz c-am descoperit că ceea ce a spus cuviosul Siluan Athonitul pare să intre în contradicție cu ceea ce a afirmat, să zicem, sfântul Maxim Mărturisitorul: „Horeb se tălmăcește noutate și indică deprinderea virtuților în duhul cel nou. Iar peștera este ascunzișul înțelepciunii în minte, în care ajungând cineva va simți tainic cunoștința cea mai presus de simțire, în care se zice că se află Dumnezeu” (Filocalia 2, Capete gnostice, II, 74, Apologeticum, ediție electronică) sau „Mintea lui Hristos, pe care o primesc Sfinții (...), nu vine în noi ca să ne lipsească de puterea noastră mintală, nici ca să întregească mintea noastră, ci ca să lumineze, prin calitatea ei, puterea minții noastre și să o ducă la aceeași lucrare cu a Lui...” (Capete gnostice, II, 83). Pentru că tot el ne spune la punctul 81 că: „Inimă curată poate se numește aceea care nu mai are în nici un fel nici o mișcare naturală spre nimic. În aceasta venind Domnul, pentru simplitatea ei desăvârșită, își înscrie legile Sale ca într-o tăbliță bine netezită”. Sau poate că am șarjat eu greșit, iar atenția (în cele scrise de sfântul Siluan) trebuia focalizată pe cuvintele „în mândria lor”, ca și cum mintea ar fi mai sensibilă decât inima la înrâuririle mândriei. Dar probabil că, oricum am da-o și-am lua-o, vom ajunge să înotăm într-un compot de termeni, dacă vom începe să analizăm literalmente paragrafe după paragrafe. Așa că...

Depinde de cei care se nevoiesc cum hotărăsc să-L abordeze pe Dumnezeu. La urma urmei, ce e rău în a-L cunoaște cu inima sau în a încerca să-L contempli cu mintea? În caz că vor ajunge să-L vadă – Aleluia! Sunt sigur că Doamne-Doamne are să dea o bere fiecăruia dintre ei, pe terasa Raiului. Blondă (inimoasă) sau brunetă (mintoasă) – în funcție de alegerea lor.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu