duminică, 21 mai 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

18.

Ortodoxia și religia viitorului – lectură „obligatorie”

 

Că Dumnezeu este iubire o știm cu toții și, dacă vrem să demonstrăm acest lucru, trebuie să-L iubim din tot sufletul (sau măcar să ne străduim; pe aproapele nostru la fel; cu bube-n cap sau netezi și curați ca bezeaua, am fost creați ca să fim una cu El – Ioan cap. 17). Prin urmare, fie că suntem adepții criticismului kantian, fie că am găsit mântuirea în piruetele dansului cosmic sama, suntem chemați la ospățul cuvintelor hristice, pentru ca iubirea Tatălui să fie întru noi, așa cum a fost și-ntru Fiul (cap. 17, 26). Dar asta, în caz că Ortodoxia este într-adevăr calea cea adevărată către Absolutul Personal.

Am înțeles: Dumnezeu îi iubește pe toți: atât pe creștini, cât și pe păgâni, face să răsară soarele și în Tecuci și-n Abu Dhabi, trimite grindină și peste turiștii din Balcic și peste cei din Muntele Athos. Însă nu ne-a fost dat să cunoaștem aici că „Domnul ucide și dă viață, El aruncă în lăcașul morților și tot El scoate de acolo” (1Regi 2, 6, Septuaginta). Se pare c-o să aflăm când va fi să trecem în lumea de dincolo. Astfel că orice tentativă de încreștinare, dacă nu va fi însoțită de concretețea faptelor noi sub soare, poartă de acum pecetea nereușitei.

Carevasăzică, demersul părintelui Serafim Rose, departe de a fi opera unui fanatic incult, a fost și este de bun augur pentru cei care (cu inima, cu mintea sau așa... ca la loterie) cred că dialogul cu religiile necreștine (rezultat al noii mentalități religioase globale) va începe să roadă, încet-încet aidoma unei carii, conștiința firească și, deci, adevărată a omenirii, care este Ortodoxia. Dar numai pentru ei. Cei care nu s-au trezit încă din vraja meditației orientale sau n-au destule resurse prin care să sesizeze înșelările drăcești din fiece terapie mentală (adică cele care respiră un aer diferit de cel tare, bombardat cu ioni negativi, al învățăturii creștine sănătoase) își pot lua adio de la bunătățile Raiului. Pentru că: „ce însoțire are dreptatea cu fărădelegea? sau ce părtășie are lumina cu întunericul? și ce învoire este între Hristos și Veliar? sau ce are laolaltă un credincios cu un necredincios?” (2 Corinteni 6, 14-15)

De aici rezultă că ori ne apropiem (noi, ortodocșii) de celelalte credințe, în încercarea de a le converti, ori stăm cuminți în banca noastră și ne rugăm ca să se coboare peste oile rătăcite ale lui Israel înțelepciunea divină, cea adevărată; căci, dacă nu suntem atenți și nu ne numărăm pașii, riscăm să nu mai ieșim din oceanul iubirii alterate față de aproapele și, în consecință, să primim doar anafură..., când sfinții vor mărșălui.

Când, din teama de a rămâne gol, refuzi să-ți dai jos capotul de noapte, se numește că nu-ți lipsește pudoarea. Dar când în joc este ceea ce ai tu mai scump (rușinea de a viețui contrar evangheliei Fiului), se cheamă că ești ipocrit – că ceea ce ți se pare că deții e de fapt o aparență. Ș-atuncea de unde atâta siguranță în gândire? de unde atâta tupeu duhovnicesc?

Împărtășesc peste măsură preocupările și părerile acestui sfânt părinte, dar nu pot să fiu indiferent la lucrurile cele mai importante din această ecuație: adevăratele trăiri ale fiecărei tradiții spirituale și plauzibilul din experiența fiecărui om în parte. E foarte ușor să spui că Adevărul Adevărat se găsește în revelația pe care au primit-o creștinii, dar să demonstrezi acest lucru, fără un ajutor din exterior, este imposibil. Dacă Însuși Hristos n-a izbutit să-i dumirească pe cei din anturajul Său, darămite o ceată de învățați (care, mai mult decât o moștenire harico-divină, poartă în ei un bagaj genetic ticsit cu arhetipuri care mai de care mai cainice), pe cei din lumea întreagă?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu