marți, 28 noiembrie 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

32.

„Apoi el le-a dat drumul fraților săi, care au plecat; iar el le-a zis: «Să nu vă sfădiți pe cale!»” (Facerea 45, 24)

Le-a zis așa ca să nu-și piardă dulceața spirituală pe care au dobândit-o la aflarea veștii că fratele lor, Iosif – cel pe care ei îl vânduseră pe douăzeci de arginți – trăiește și că are să-i scape de foamete și de sărăcie. Cu alte cuvinte, după ce m-ați aflat, după ce v-a trecut teama legată de fratele mai mic, Veniamin, și, implicit, de starea tatălui vostru, după ce am plâns cu voi, ne-am mărturisit unii altora, după ce ați conștientizat greșeala (Facerea 44, 16, că tot vorbirăm de spovedanie), după ce v-ați bucurat împreună cu mine, după ce neajunsurile voastre au fost risipite, iar acolo unde era puțin acum e cu prisos, unde a fost întuneric acum este lumină, după toate acestea, să vă certați pe drum!?

Mai bine vestiți că eu sunt viu și sunt „ca un tată lui Faraon, domn peste toată casa lui și stăpânitor peste toată țara Egiptului” (Facerea 45, 8).

Când Faraon a grăit către Iosif: „Luați-l pe tatăl vostru, luați-vă familiile, veniți la mine și vă voi da tot ce e mai bun din țara Egiptului și vă veți hrăni cu grăsimea pământului” (v. 18), a preînchipuit ceea ce urma să spună Hristos: „Atunci Împăratul va zice celor din dreapta Sa: «Veniți, binecuvântații Părintelui Meu, moșteniți împărăția cea pregătită vouă de la întemeierea lumii»” (Matei 25, 34).

„Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel Ce ridică păcatul lumii!” (Ioan 1, 29); „...în cartea vieții Mielului înjunghiat [ucis într-un mod violent] de la întemeierea lumii” (Apocalipsa 13, 8); în cartea Bisericii – deci cartea corpului Său (istoric și metaistoric), plinătatea (πλήρωμα) Celui Ce pe toate întru toți le plinește (Efeseni 1, 23).

Cum se poate moșteni acea împărăție gătită nouă la conceperea cosmosului (κόσμου)? Având grijă de cel mai mare dintre darurile lui Dumnezeu către noi, și anume harul Duhului Sfânt. Nu că el și l-ar lua înapoi, însă dacă nu-l dobândim aici, nu-l vom putea avea nici dincolo. Un exemplu în acest sens îl întâlnim la evanghelistul Luca în parabola bogatului nemilostiv și săracului Lazăr. Ni se pune că după ce a murit, ajungând în văpaia hadesului, bogatul îl roagă pe Avraam să-l trimită pe Lazăr să-și ude vârful degetului în apă, ca să-i răcorească limba. În cazu-n care ar fi făcut abstracție de cei doi (ca și cum ei ar fi fost ispita din ceasul al 13-lea) și ar fi cerut milă (nu apă) Părintelui Ceresc (încercând să-nduplece hotărârea divină cu armele dumnezeirii), el ar fi primit ceea ce ar fi cerut. Dar cum în viața lui terestră el s-a preocupat doar de trup, n-a fost în stare să rostească acele cuvintele salvatoare. Chiar și în chinurile iadului fiind, lui i-a păsat de carne mai mult decât de suflet.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu