duminică, 20 mai 2018

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

41.

Citeam din Alexei Homiakov (Biserica este una) și am realizat că ne botezăm copilul la o vârstă fragedă, deoarece prin afundare el intră în comuniunea Bisericii, primește moștenirea harică a celor care au crezut, înfierea mistică a Cerului, fraternizarea cu toți cei care zic Doamne, Doamne!, născându-se cu un nou scop, cu o altă menire, și sub niciun motiv n-avem dreptul să-i întârziem lepădarea de omul adamic și costumarea după moda hristică, fiindcă-i mai bine mai devreme, decât mai târziu. Dacă tot tre să se scoboare la iad (Romani 6, 4; Coloseni 2, 12; 1 Petru 3, 18-19), măcar s-o facă cât e mititel – chit că nu pricepe o iotă.

Soluția: nașii. Iar pentru hristoitia lor, pruncul va primi ce i s-a făgăduit, așa cum Isaac și Iacob au căpătat – garanție pe viață – de la părintele nostru Avraam. Prin ei pornește spre exit-ul beznei, cu speranța că n-o să se răzgândească, chiar dacă n-a făcut primii pași și se cufurește-n cristelniță – de frică. Și, din astă pricină, se grăbesc mami și tati să-și anunțe amicii și dușmanii (ai căror bani circulă), cu privire la încreștinarea boracului: țoale noi, pantofi de firmă, mașina la scară și închirierea localului în care o să aibă loc paranghelia de după. Căci părăsind tărâmul morții, n-ar avea de ce să se supere pe un dans din buric ș-o beție cruntă, mânca-i-aș fălcuțele lui! Iar peste trei zile ne-om reveni; mult mai bogați...; că ce-i frumos șî lu Ăl de Sus îi place.

Trupul lui Hristos, adică Biserica (1 Corinteni 12, 12, 27; Coloseni 1, 18), are acum un nou mădular (și cât de hinduistă e această frescă habar n-aveți), iar „Dumnezeu cunoaște și făptura care încă n-a fost zidită și aude rugăciunile și știe credința aceluia pe care încă nu l-a chemat din neant la ființă!” (p. 18) cam tot în direcția aia bate. Despre Unitatea Bisericii Coeziunea Divinității am mai auzit, că-n Ea sălășluiește duhul adevărului, de asemenea, că-i una, sfântă, sobornicească și apostolească, știe și baba Dochia, iar că certitudinea [ființarea] celor nădăjduite, dovada lucrurilor pe care nu le vedem se numește credință, ni s-a repetat la cursuri.

Doar că tu n-ai nicio probă, ci o imaginație mai mult sau mai puțin bogată și o teamă atroce față de abisurile erudiției – și-s sătul până-n gât de astfel de definiții și strategii teologale. Așa că trage odată patrafirul cela, turuie-ți poezia, bag-o cruce și lasă-mă-n plata lui Iisus! Ceva ce-aș fi vrut să-i spun, dar nu mi-a îngăduit inima..., a intervenit rușinea... Oricum, totul pare atât de simplu pentru slavofilii ăștia. La ce să te-aștepți de la ei?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu