Tatăl nostru – pe care nu l-am văzut și despre care am auzit că are
un Fiu și-un Duh Sfânt (duh care, deși purcede din El, nu-i tot fiu). Cel ce i-a creat pe Adam și Eva, însă
n-a avut soție – adio, familie tradițională! Deci un tată, un fiu și un duh au
dat naștere unui bărbat, iar din bărbat, unei femei. Providența pe care ar
trebui s-o cunoaștem, dar (regretabil proces mintal) ne-o imaginăm în diferite
ipostaze, făcând lucruri extraordinare și trecând cu vederea altele la fel de
esențiale.
Care ești în ceruri – trasând de la-nceput distanța dintre zei și muritori. Probabil
că acolo vom merge și noi. Cine poate fi sigur? Am înțeles că l-ai trimis pe Iisus
ca să ne explice multe și mărunte. Dar cum lui nu-i plăcea să scrie, iar
oamenii rețin numai ce vor, concluzia nu poate fi decât nesatisfăcătoare. Pune-te
în locul meu și zi-mi că n-ai să șovăi în fața întrebării de un trilion de
euro. Iar aici e mai mult de-atât.
Sfințească-se numele Tău – întrucât tu ești cel puternic și milostiv, gelos și răbdător,
aprig și tandru deopotrivă. Nimeni nu-i ca tine. Prezența numelui tău va risipi
norii, păsărelele își vor intona trilurile, noi o să te aclamăm, însă iadul
continuă să se umple. Oricare ți-ar fi reputația, oricât de zadarnică ne este
credința, dacă nu vrem să ni se trântească ușa-n nas, suntem nevoiți să-ți
catapultăm ovații... Numără-ne „isprăvile”, căci oricum funcționăm conform predaniilor.
Vie împărăția Ta – tema principală a Evangheliilor. Unii pretind că-i în cer – detașată de zbuciumul lumii în
care trăim, alții că e pe pământ – chiar
în lăuntrul nostru (Luca 17, 21). Adevărul
e mereu la mijloc. Abia dacă intuim ceea ce „vrem”, dar cerem ca ea să se reveleze acum – fără pic de zăbavă. Nu mă mir că suntem așa cum suntem.
Facă-se voia Ta – de ce s-ar face voia altuia? Tu ai experiență, le cunoști
pe toate, știi ce-o să se-ntâmple. Doar că nu ne anunți din timp, și tre’ să recurgem la tactica de apărare: Dacă nu ne-ai avertizat,
ești dușman. Poate că de aia ne tot zici să-i iubim pe potrivnicii noștri.
Precum în cer, așa și pe pământ – se întărește ideea că sus înseamnă exactitate, iar jos,
eroare. Cu alte cuvinte, să vă așteptați oricând la moartea cailor din dorința
câinilor. Da’ s-avem pardon! E decizia Lui.
Pâinea noastră cea spre
ființă dă-ne-o astăzi – că o cumpărăm de la alimentară,
c-o primim din potir, este cea de toate zilele, ...pentru subzistență, ...necesară,
adică o dependență cu neputință de înlăturat. Fie că o dregem cu vin sau cu
agheasmă, pân’ la urmă o mierlim. Nu avem certitudinea vieții
de apoi. Să trăncănească sacerdoții cât vor: trupul se descompune, țărâna se împute,
întunericul câștigă teren.
Și ne iartă datoriile
noastre, precum și noi i-am iertat pe
datornicii noștri – iar dacă n-am reușit, putem să apelăm la timpul
prezent sau viitor. Ochiul lui Dumnezeu penetrează inimile. Cât despre datorii,
greșeli sau păcate, e din ce în ce mai greu. O s-ajungem să nu ne mai pârțâim
de teamă c-o să ne smintim aproapele.
Și nu ne duce pe noi în
ispită, ci ne izbăvește de cel rău – verbul grecesc din care provine cuvântul rău, tradus la noi și prin viclean, stă pentru a munci încontinuu
sau intens (cu energie, cu zel), a îndeplini o activitate extenuantă, a acționa
cu dificultate, a trudi. Deducția: Răutatea este utilă și există un temei
pentru asta.
Și cum să nu existe, când a Ta este împărăția
și puterea și slava...?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu