luni, 4 iunie 2018

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

43.

Adevăr, adevăr vă spun: Cel ce nu intră pe ușă în staulul oilor, ci sare pe oareunde, acela este fur și tâlhar. Sau prost sau rău sau curvar, cum e părintele I., hirotonit pe vremea lui Împușcatu, om fără alt ideal decât acela de-a servi Partidul și de-aș mări venitul lunar. Cică prin 90 l-au văzut niște seminariști când a sărit din balconul amantei. Aia căsătorită, tocmai ce-i sunase soțul la ușă, întors din delegație, obosit, transpirat, cu cămașa îngălbenită la guler, așteptând să-i deschidă, s-o sărute și apoi să dea drumul la apă în cadă. Noroc că stătea la etajul unu. Cine știe de unde aș fi aflat de acest episod hilar: din ziare? de la radio? de la televizor?

Parcă văd: „Un preot din Eparhia Aradului ce întreținea relații... cu bună știință, a fost prins în fapt... Trupul neînsuflețit va fi îngropat vineri la Cimitirul Pomenirea. Purtătorul de cuvânt al Episcopiei a afirmat că nimeni n-a știut de abaterile comportamentale ale răposatului. Suntem profund afectați de cele întâmplate. Dumnezeu să-l ierte!”

Dar cel ce intră pe ușă este păstorul oilor. Doar că unii prelați au nevoie de covor roșu, de coriști și de trâmbițe când ies din merțan, de valeți, de un șofer, un bucătar personal, un consilier pe probleme de imagine, de o maică cu care să mai stea la povești (în cazul în care nu-i gay), de liniște, de supuși, de cultul personalității, de șpăgi, de rugăciunile noastre și de multe conflicte de interese, pe motiv că li se cuvine. Căci scrisu este: Capra se bășește, iar oaia pătimește.

Acestuia portarul îi deschide, și oile ascultă de glasul lui, și el își cheamă oile pe nume și le scoate afară. Adică la raport, că numai pe unșii lui îi cunoaște așa de bine, restul să stea la coadă, să-și primească pensia și coliva. Judecând după nivelul lor de cultură, probabil că ăștia n-o să prindă nici raiul, nici iadul. Ei vor fi resuscitați pentru Pădurea Fermecată, unde o să se plimbe, braț la braț, cu Veronica și Motanul Dănilă.

Și când pe toate ale lui le scoate afară, el merge înaintea lor, și oile îl urmează, fiindcă-i cunosc glasul. Ăștia nu le știu nici pe alea opt de strană sau de altar, pridvor sau curtea bisericii, darămite pe cel al Domnului sau pe cel al Naturii, iar gloata de închinători la scenarii proiectate de minte îi adulmecă precum fanele lui Michael Jackson, pe idolul lor: „O, de i-aș putea pupa mănușa cu diamante și banderola cu sclipici!”, și regretă că n-au ajuns să-i pipăie odăjdiile plasticate și să primească o palmă pe creștet.

Dar pe un străin ele nu-l urmează, ci fug de el, fiindcă ele nu cunosc glasul străinilor. Însă pe cel al cacealmiștilor spirituali, cu siguranță. Minciuna cea mai credibilă e cea cu un sâmbure de adevăr, la dimensiune, ca cel de muștar, ce se înalță an de an spre cerurile poluate cu flatulențe și vapori din lacrimi de crocodil. Asta dacă ți-ai plătit cotizația, n-ai lipsit mai mult de două duminici la rând de la sfânta liturghie (ca să nu fii, după caz, caterisit sau afurisit, Canonul 80, Sinodul VI Ecumenic), ai tăiat bradul, ți-ai belit mielul, ai aprins lumânări atât la vii, cât și la morți, ai dat un kil de făină, cinci de ulei, trei sticle de vin și o sută de lei pentru pomelnice; după care te retragi în chilia ta, aprinzi candela, asculți Trinitasul și freci menta, cu gândul la o lume fictivă.

Această pildă le-a spus-o Iisus, dar ei n-au înțeles ce însemnau cele ce le grăia. Păi cum să priceapă când burțile li se revarsă – cascade de miserupism – peste cei îngenunchiați sub amvon, când nu cred o iotă din romanul cel mai vandabil al Bisericii, când n-au trecut prin școala bunelor maniere și n-au auzit de cuvântul performanță, când conștiința biblică și etica creștină sunt povești cu zâne virgine și pitici dotați, iar ei o ard prin predici cu îngeri, despătimiri, lumini necreate și constituția teandrică a noului Adam?

A zis deci iarăși Iisus: Adevăr, adevăr vă spun: Eu sunt ușa oilor. Și de-ai fi zece uși sau staulul în persoană, degeaba. Satelitul din cap și batiscaful din inimă ne trimit mereu date eronate. Tre să ne ierți.

Toți câți au venit mai înainte de Mine sunt furi și tâlhari, iar oile nu i-au ascultat. Aici țin să te contrazic: Ba încă cum? de li s-au prosternat la picioare, le-au făcut manichiura, le-au ars tămâie, le-au respectat capriciile, i-au proclamat dumnezei... Hai, c-ai mai citit și tu la viața ta, nu-i nevoie să-ți amintesc unde, când și cine. Sau poate că te referi la viitor când vorbești la trecut.

Eu sunt ușa. De va intra cineva prin Mine, se va mântui; și va intra și va ieși și pășune va afla. Că de pășune avem nevoie... Să terminăm o dată pentru totdeauna cu betoanele și asfalturile! Să abandonăm rafinăriile și turnătoriile! Mergem, cu mic, cu mare, la Uzina Verde. Pretenția directorului e să nu călcăm pe gladiole și să mâncăm doar la cantina, cu autorizație, a arhanghelului Mihail.

Furul nu vine decât să fure și să înjunghie și să piardă. Eu am venit ca viață să aibă, și din belșug s-o aibă. E drept că rareori hoțul are alte planuri, însă la fel de drept e că, după ce-și face apariția, soluția rămasă e care pe care. Și-i destul de dificil să învingi de fiecare dată. Așa că împiedică-l să ajungă la destinație. Dau o bere când ne vedem. Dacă o să ne mai...



(Foto © flickr.com, W9JIM)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu