miercuri, 11 iulie 2018

(7) Jurnal de Recepție. Călugării


În vremurile din urmă vor veni strâmtorări, cerul va trece prin flăcări, apele vor fierbe, aerul viciat îi va carboniza pe cei ce vor îndrăzni să respire, stele arzânde se vor prăvăli în mări și oceane, acompaniate de grindină și văpăi încâlcite-n sânge, luna și soarele vor suferi eclipse, lăcustele vor invada pământul, iar cavalerii apocaliptici îl vor finisa pentru Împărăția veșnică a Mielului și a Celui ce șade pe tron, succedate de fulgere, vuiete și tunete... prin care e dificil să deslușești glasurile izvorâte din gâtlejurile celor trei părinței di pisti Prut, pictați într-un negru spălăcit, cu bărbi ce atârnă pân la brâu, cu plete grizonate, strânse cu elastic într-o coadă de ponei, meșteri care trudesc de zor la mântuirea planetei, mistuind în pântecele lor opulente pahare întregi de Tămâioasă de Sălcuța, și se fac că nu aud când le ciocănești în ușă, întrucât sorocul eshatologic poate să mai aștepte.
Povestea spune că erau deja rumeniți când și-au parcat motocicletele cu ghidoane înalte, aidoma coarnelor de țap, că n-au comandat nimic de potol, fiindcă monahii îs obișnuiți cu postul, și c-au zăpăcit potențiometrul aerului condiționat – care, spre surprinderea mea, indica un incredibil 7℃ – cu mult înainte ca mamițica din 103 să mă bombăne și să-mi ordone, pe un ton de superioritate, SĂ-L ÎNCHID: „Dar mai repede! Căci fie îmi dați banii înapoi, fie vă fac reclamație”.
Și, dacă ar fi fost asta unica problemă, nu m-aș fi lamentat: fiecare face ce vrea cu plămânii și creierii săi, unul și-i conservă prin criogenie, altul și-i ține în forjă. Numai că aparatele de răcire sunt interconectate, iar când butonezi controllerul, ca să reglezi temperatura camerei tale, tu determini și gradul de confort sau disconfort al persoanelor din alte patru. Așa statorniciseră patroanele când construcția hotelului era la final. Oricâte tentative de-a le îndupleca au avut instalatorii, oricâte argumente au adus montatorii, cucoanele nici nu s-au sinchisit să-i asculte – prețul pentru unsprezece termostate digitale era mai convenabil decât cel pentru cincizeci.
Și cum pronia divină ne cere nu doar să ne facem cruci și să le pupăm, ci și să punem piciorul în prag atunci când îndatoririle ne-o impun, am bătut iarăși la ușă, și – ca Dem Rădulescu la Sihăstria, când căuta crama schitului unde era dosită o icoană făcătoare de minuni – am început:
─ Preacucernici taici!... Sfinți părinți!... Nu voiesc să vă stric liniștea, dar căile ocârmuirii sunt mai încurcate decât cele ale Domnului...
─ ?
─ Aerul! Aerul rece... (Ușa se deschide)
─ Evgheni, dă-i și lui, nu vezi că-i curg balele!
Și pe loc îmi umplu o stacană cu aceeași licoare înmiresmată produsă la Sălcuța, de un carmín diluat cu lacrimi de salcie... un trandafir sau o cireașă într-un căuș de palme cu apă de izvor, pe care o potențială muceniță o duce la gură, dar o scapă între țâțișoarele-i ferme, două bucăți de cremene văduvite de amnar, taman la țanc pentru ochii bulbucați ai pădurarului, ce, dârdâind euforic, dă să se apropie. Dar, până să-i dezlege catrința și să isprăvească de-ntrebat „Căprește, iepurește, cățelește...?”, fecioara îl trăsni cu un „Mai degrabă mor decât să mă pângărești!”. Astfel că – deși îi jăruise inima cu vătraiul nurliu al aromei de țărăncuță încă din perioada în care nici n-avea floci la pițiroancă, privind-o adeseori pe furiș din tufișurile mărginașe ale codrului și descoperind că voia să intre la mănăstire, ba auzind-o cu câtă vehemență îl respinge – îndată îl apucă damblaua, scoase brișca și-i crestă beregata, decupând din ea o mică frântură, un pandativ de mărimea unui scarabeu, care să-i amintească, când are să-i fie mai greu, de remediul împotriva erecțiilor diurne, pierdut dintr-o prostie.
─ Hai bie, că nu ti vedi nimini! și împinse ușa cu călcâiul.
─ Duduia de la 103 zice că e frig, lingându-mă pe bot și cerșindu-i printr-o ocheadă încă o stacană. Termoregulatorul de pe hol ajustează nu doar..., ci și...
─ Re-gu-la... ce? Mă, tu ori n-ai antrenamient, ori ni confunzi. Avem noi feți de hipsteri, îns-am pus di mult lacâtu pi trusa cu sculi.
─ Temperatura celorlalte camere... N-am cum să-l opresc doar pe-al ei. ’Țelegeți? Mai stați și voi cu ferestrele deschise, mai puneți o bere la gheață, dar, dacă n-o echilibrăm, o fi mare bai. Zice că face plângere, p-ormă află șefele, tre să dau explicații, teoria chibritului, exegeza brichetei, și nu vreau să-mi fac păcate. Că io când mă supăr nu țin cont...
─ Las că ti rizolvăm noi. Alioșa, dă și nie epitrahilu cela, că ista-i matol!
M-am străduit să-mi reorganizez socotelile și să nimeresc pe făgașul corespunzător unei spovedanii după pravilă, dar – buimac de cap din cauza iuțelii cu care alcoolul galopa prin vene și-a dârzeniei cu care rotocoalele de aer polar îmi boxau în cerbice – dezvăluirile mele n-au fost chiar atât de ușor de digerat pe cât se-așteptau, căci laptele supt de la mama și vinul cu care mă cherchelisem sau cel de la liturghie, pentru mine, erau totuna. Rezistența psihică a călugărilor era impresionantă, confesiunea mea, din ce în ce mai grosieră, în unele locuri sadică și perversă, în alte delicată ca mănușile și batistele unui gentleman, peste care, fără jenă, un narcotraficant de provincie își scutură trabucul, înjurându-și fiul poponar și pe târâtura de mă-sa, că-i prinsese (pe ea cu fusta-n cap, iar pe el adulmecând izmenele unui verișor de gradul doi), cugetând, în tihna verandei, cum să-i lecuiască pe detractori și să spele onoarea familiei.
Orice proiect sfârșește în ruină, orice nădejde, oricât de bine e ținută-n chingi, e pură fantezie, autosugestie și masochism. Stratageme de-a te salva și excepții nu există. Stânca e insurmontabilă, ranița îmi alunecă pe spate, patrafirul e dat la o parte, simt cum mă balansez pe un leagăn căptușit cu puf, cum plutesc în eteruri pulsante... un înger îmi îndeasă pe gât un bec cu acetilenă ce-mi lărgește toracele, scapătă în burtă, și apoi radiază, ca un bostan de Halloween, prin toți porii. Dar rațiunea se încăpățânează să-și reînnoiască răfuielile cu Dumnezeu, și mă prăbușesc, demon celest, în mormântul podelei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu