miercuri, 25 iulie 2018

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

48.

Ajuns acasă, după o ciorbă de fasole servită la botul calului, în unul dintre celebrele fast-fooduri ale Aradului, strada Mihai Eminescu, lângă librăria Corina, asezonată cu niște ardei atât de iuți, încât aș fi putut să trec prin peretele despărțitor al celor două localuri, fără să simt nimic, și să șterpelesc Cuvintele către singuratici ale lui Isaac Sirul, apărute la editura Deisis, pentru că rămăsesem fără bani, 130 de euro chiria, plus cheltuielile de bloc și spezele proprii, dincolo de alte amănunte irelevante, m-am descălțat și m-am pus să mă rog.

Caraghioslâcul academic de la facultă îmi perturbase metafizicul, aprinzându-mi candela improvizată dintr-o bombonieră găsită, când m-am mutat aici, în debara, un suport de alamă primit de la o fată întoarsă recent dintr-un pelerinaj în Ucraina, un șnur de bumbac și indispensabilul ulei rafinat de floarea-soarelui cu care-mi pătasem hanoracul și podul palmei, și-un deget pe brichetă, o scânteie, iar capătul fitilului e în flăcări, luminând masă rotundă și pătura rectangulară de iconițe colecționate, ca pozele cu mașini și motociclete din gumele Turbo de pe vremuri, în funcție de calitatea imaginii și valoarea lor sentimentală, mai întâi pomenindu-i pe cei din icoane, findcă Jupânul trebuie înduplecat, ca doleanțele să răzbată pân la El, cu numele celor sanctificați, un fel de pile la Șefu, hai că-l știm noi pe ăsta, e băiat gigea, cu capul uns și spălat pe față, ne telefonează de două ori, exact ca la slujba Litiei.

Doar că azi am vrut să execut o manevră inedită (chiar dacă curiozitate nu figurează în panoplia epitetelor divine, pe care, prin analogie, le-am avea și noi), deoarece nimeni nu se mai sinchisește de artiști, de nebuni, de oamenii de știință..., drept care m-am rugat pentru ei, în pofida exighenției pravoslavnice, ce nu se mai preocupă de alde Platon, Picasso, Émile Zola, Albert Einstein ș.a. (indivizi suspecți, care au făcut incursiuni în locuri, timpuri și spații pe care creștinii de suprafață nu le cunosc), eu însă i-am luat în ordine alfabetică, de la Aristotel până la L. L. Zamenhof: „Mântuiește-i! Miluiește-i! Luminează-i, Doamne!”

Măcar am făcut ceva, și sper c-o să-i bifeze vreun heruvim în Regatul Mirific, dacă la proscomidie îs complet neglijați de popi: „Păi nu-s botezați în numele Sfintei Treimi, cum dracu să...” nu-i repudiem și să nu-i azvârlim în groapa comună a nepăsării canonice?... printr-un scărpinat în ceafă și o ușoară crispare ascunse în spatele epitrahilului cu ghinde și ciorchini verzi-argintii.

Firește, cu aprobarea duhovnicului extaziat de Între Freud și Hristos-ul lui Baștovoi și de Lucrătorii viei lui Beleneș, cu conștiința împăcată că și-a respectat pravila, și-a băut agheasma, și-a luat anafura, Sfinte Dumnezeule..., Slavă Ție..., Tatăl nostru..., Și acum... hrănindu-și certitudinile nocive: „Frate dragă...”, că, de vreme ce el doar crede (adică niciun dram de evidență, nicio realitate palpabilă), n-are cum să spună (deși frontierele stupidității sunt deschise nonstop) am văzut, am simțit, ȘTIU, căci, aidoma multor misionari ai ficțiunii, el are o chemare profetică și nu-l poate dezamăgi pe Creatorul care i-a oferit, atunci când l-a creat, și tehnica făuririi unui nou Creator: Bine ați venit în cercul neatârnatelor fantezii, în braseria seraficelor compromisuri!

Așa că: „Fiule, ai permisiunea mea...”, oricât de aberant este scenariul, oricât de tragice sunt ursitele celor perseverenți și evlavioși..., hipnotizându-și pe urmă cugetul c-un film de Pavel Lungin, cu o suită de colinde lălăite à la Hrușcă sau c-o amintire confortabilă, pe care o va proiecta într-un viitor (îndoielnic), cu toate că marile hopuri ale vieții nu dispar cu astfel de leacuri, însă le poți utiliza pe post de bandaj, de compresă cu gheață, sau, ca mine, pe post de dopuri de urechi, întrucât scâncetele sugarului din apartamentul de deasupra se metamorfozează într-o ploaie de remușcări, ce vrea să-mi stingă candela, „Lasă că-i arăt eu!...”, nebănuind că mămica lui se prostituează pe lei grei, cu binecuvântarea soțului, amantului sau a proxenetului, în industria cărnii nu există discriminări – toți suntem fiii și fiicele Lui, am aflat de la Tv Arad.

Dar să nu-L amestecăm în lucruri de genul, știți bine că dacă zgândăriți bășica, reacția Lui va fi năprasnică..., iar în caz că vorbele mele nu prezintă interes și vreți să trageți în pianist, rogu-vă, apreta-v-aș caftanele, călca-v-aș cravatele..., împușcați-l afară, să nu găuriți și pianul.



(Foto © flickr.com, chrisfriel)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu