sâmbătă, 18 august 2018

(9) Jurnal de Recepție. Cu cățel, cu purcel


Era ca-n poezia aia a lui Mușina, unde, de la caniculă, asfaltul mai înghițea câte-un pensionar, hainele dogoreau, se ofileau mușcatele-n ferestre, se topeau scaunele în troleibuze, se lichefiau anvelopele, copacii se incendiau singuri, ca privirile sașii ale concubinilor încârligați prin pășuni, cu sânziene în păr..., însă renunț de teamă să nu pârjolesc căpițele de fân, șurile cu cereale sau, printre vitralii sfărâmate, plafonul lăcașului de cult, țăranii pe ulițe, li se prăpădesc orătăniile, se convertesc naibii la agnostici, din moftul unui scriitor cu caș la gură, cu tricoul încleiat în piele, scârbit să-i tot asculte pe soții Stănescu cum îi stropșesc în urechi integrame orale, pe care e silit să le rezolve în grabă, nepăsându-i că gipanul părăsise autostrada și se îndrepta spre hotel, cu o „imperceptibilă defecțiune la pompa de injecție, ...de la Timișoara, ...un turneu național, ...suntem în concediu, am zis să profităm de ocazie”, luându-i cu ei pe Coco, pe Max și pe Daisy, animalele lor de companie, „Nu că-s drăguți?”, în cuști de metal, cu carpete de unică folosință și boluri pentru hrană, și o rampă telescopică pe care, pășind într-un melanj de insolență și răsfăț, au debarcat din Range Rover, în adorația stăpânilor cu rucsacuri pe umăr și ochelari polarizați pe creștetul capului.
─ Să trăiți, dom director!
─ Bine ați venit!
─ Un trafic, nene – ștergându-și cu dosul mâinii sudoarea – de neimaginat. Se lucra pe ambele benzi: bară la bară, fum de smoală, damfuri de gudron, utilaje încinse, ici-colo câte-un parapet lipsă, ai noștri, la bustul gol, doar cu veste reflectorizante și căști de protecție, ceva de speriat. Și nu de mult o inauguraseră.
─ Au fușerit-o. Se apropiau alegerile.
─ Aaa!
─ Nici după aderarea la UE n-am scăpat de blestemul meșterului Manole? La noi se-ncepe, dar de terminat...
─ Așa-i! giugiulindu-l pe Coco, în timp ce Ianuș, ieșind de la bucătărie, îmi dete de-nțeles c-ar fi cazul să-i supun interogatoriului standard.
─ Și cu copilașii?...  – flatându-i, printr-o apreciere simulată, potăile.
─ Chiar voiam să discutăm cu dumneavoastră, interveni soția. Sunt curați, au vaccinurile la zi, și nu-s gălăgioși... Daisy, cum facem noi când tre să mergem la nani? – bichonul își duce lăbuța la sprânceană. Bravo! Dovlecelu lui mama... Îs cuminți. Avem și păturele igienice, nu murdărim nimic (Le utilizează și ea?), și se ușurează la oliță (Mă dă-te dracu!), deși o plimbare înainte de culcare e de-ajuns.
─ Absolut firesc! abținându-mă să nu pufnesc în râs.
─ Și latră numai dacă simt vreun pericol.
─ Cum ar fi suprataxa de 75 de lei?
─ Pentru fiecare animăluț?
─ Exact.
─ Exagerat! subțiindu-și glasul. Nu putem trata cu managerul?
─ Adineauri am vorbit cu dânsul. E alergic. De-abia l-am convins să accepte.
─ Da n-o să simțiți că-i aveți aici. Îs dresați!
─ Hai potolește-te. O să doarmă-n portbagaj, spuse bărbatul.
─ Pe zăpușeala asta? Să-mi scheaune ca data trecută? Ți se sfâșia inima... – ochindu-mă printre genele-i rimelate. Eram în Szeged, cazați la o casă de oaspeți...
─ Calmează-te! Tre s-audă și el? Le dau un somnifer, las geamul deschis, băiatul o s-arunce din când în când un ochi la... Nu?
─ Pe la trei dau stingerea.
─ Vezi, Nelule, ce ți-am zis!?
─ Stai dragă liniștită! Nu-i răpește nimeni.
─ Și dac-o să viseze urât?
Le dau două somnifere! E bine?
─ Ei, nu te ambala. Ziceam și eu...
─ Rămâne? căutând un licăr de optimism pe figura lor.
─ Rămâne! – erau complet debusolați.
Istoria își replăsmuiește fazele clasice: clienții sunt la adăpost de țânțari, unii se răcoresc sub duș, recepționerul, ferindu-se de camera de supraveghere, în baia de serviciu, își face o labă, fumează un joint, elementele abstracte se pun cap la cap, e în largul lui, țărmul Mării Egee, pescărușii îi înhață sardinele mălăieșe, prăjite-n ulei de palmier, din conul de carton. El – placid ca o echinodermă – își soarbe cocktailul din vodcă, pomelo și tangerine cu paiul, în depărtări incandescente bungalourile abandonate ard mocnit, transformându-se în cărbunii unui grătar de proporții gargantuești, din care să se înfrupte toți liderii de stânga și de dreapta și să se distreze copios, cu scobitorile între dinți și șervețelele soioase la gât, după ce li se instalează în timpane ideea că Service-ul cu care Ion Stănescu, posesor al... număr de înmatriculare..., luase deja legătura trimisese echipa de tractare, proprietarul autoturismului fiind prea istovit ca să conducă și prea umflat la pipotă ca să-i mai pese de cheia vârâtă în contact și de răsplata oferită depanatorului cu salopetă albastră, care – într-un dialect sec, deprins în turele interminabile, răzbutonând elevatorul cu patru coloane și examinând aparentele scurgeri de fluide și stadiile de deteriorare și optimizare ale componentelor mecanice – mi-a spus că mâine la prânz „o înapoiază”.
Pe cine credea că păcălește? Pe mine? Nicidecum. Poate pe... Vai!, făcându-mă c-am uitat, ăștia cât pe ce să-și piardă cunoștința, după ce-au erupt în cereri de demisie și invocări ale Precistei... „Mai bine ne duceam la Intercontinental”. „Mai bine ți-ai închide fleanca!”. Precis zăbovește prin vreo cârciumă, „investind” în păcănele și bilete de bingo, estimările contabile nu se compară cu revelațiile etilice din garaj, promisiunile se dăruiesc la Florii, și se îndeplinesc la Bobotează.
Văd ca prin sită, în lumina chioară a magaziei, cutiuțe vrăfuite de săpun și bidoane de Rivex, mă ridic năuc, îmi închei pantalonii, tocmai ce m-am trezit. Mă întremez gradual – laitmotivul unui somnambul notoriu. Toropeala făcuse ravagii – Doamne, ce coșmar! Dar când să urc în vestibulul cu geamlâc, privind afară, un fior îmi străbătut șira spinării, înfiletându-mi tălpile în parchet. Cu maxilarele încleștate, am îngânat doar atât: „Roverul!!!”


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu