duminică, 5 august 2018

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

49.

 Când l-am întâlnit pe I. eram printr-a XI-a, am locuit împreună, împărțind cu el supele la plic, pe care le diluam până deveneau ca ceaiul, și prăjiturile de la el de-acasă (taică-su, patiser, soră-sa, asistent de nădejde în bucătărie), iar după o vreme, eu hăis, el cea, ne-am văzut de treabă, păstrând o oarecare legătură. Asta se întâmpla prin 2002-2003, înainte de-a începe să scârțâi pe filele acestui jurnal. Povestea lui, ca a multor pământeni, poate constitui subiectul unor narațiuni pe marginea cărora se poate glosa pân la revărsatul zorilor, îngroșând contraforții unui microroman de care nu mă voi ocupa acum și nicidecum aici, în teatrul de operațiuni „teoretice”, ce se vor a fi paginile dungate pe care adesea pixul sau stiloul refuză să scrie.

În ultimul său an de Seminar, profesorul de filosofie îl însărcinase cu un referat la Opera lui Camus. Țin bine minte: îi adusesem cărțile, colecția BPT, împrumutate de la Biblioteca Județeană; el era de lângă Sebiș și n-avea viză de flotant, dar insista la telefon să cer volume de Camus – nu cumva să stâlcesc numele și să primesc altceva.

Evident că nu s-a pus să le citească, referatul trebuia predat a doua zi. A răsfoit prefața și a extras (corespunzător exigențelor instrucției teologice) imperfecțiunile existențialismului absurd al laureatului premiului Nobel: puricele își neagă Ziditorul (constatând, datorită excitabilității și conductibilității neuronilor săi păroși, că e mai grozav ca El), Iisus este Everestul, Duhul Sfânt, șerpașul, Scriptura, regiunea securizată în care se cuvine să campăm, iar literatura artistică un simulacru de mâna a treia, cu literați puerili ce mimează o transcendență mundană, care, dac-ar vedea dincolo de catapeteasmă, s-ar opri din mâzgălit (în cazul în care n-ar deveni apologeți) și s-ar pocăi.

Mă rog, a făcut-o-n pripă, nu i se poate imputa chiar tot. Având în spate un sobor de patrologi și exegeți, ziarele și revistele de scandal nu-l mai puteau captiva. Când Arsenie Papacioc prorocește retrospectiv, în potpuriul de reflecții ce caracterizează o droaie de părinți cu viață sfântă, (parafrazez) că Nietzsche ar fi fost un câștig enorm pentru Creștinism, dacă nu l-ar fi luat dracul în primire, când zeloții văd în Cioran un elogios menestrel al Mișcării Legionare și, implicit, un febril închinător la moaștele lui Zelea Codreanu, când Mircea Eliade, departe de-a fi un condeier decent, frunzărit înainte de Bacalaureat, e doar un lunatic posedat de zeițe indiene... N-ARE CUM SĂ REZISTE.

Ostaș în unul dintre numeroasele plutoane ale Bisericii, putea să zică ce voia, dar să aibă grijă ce zice! Răsuflarea rece a strămoșilor îi fulgera în cerbice. Veridicitatea pe care i-o inspirau era ca o sobă ce dogorește, în jurul căreia își depăna, avorton lucid, amintirile pe care ar fi vrut să le aibă – nu să i se spună (capitol... verset...) ce, cum și câte a avut. Tirania netăgăduitelor monomanii ale celor de odinioară înăbușă indiscreția celor născuți la ultima răscoală.

Un text bun nu se termină cu punctul/cu alt semn de punctuație de la final, energia lui reverberând și după ce ți se pune capacul pe copârșeu. Nu poți să ți-o smulgi din memoria inimii nici aici, nici în ailaltă lume. Beletristicizată sau nu, substanța oricărei scrieri se îndreptează, ca rugăciunea psalmistului, înaintea Distinsului Critic. Oglindă a lui Dumnezeu, autorii au aceleași însușiri ale chipului. De ce un Voltaire ar fi mai greu de crezut decât un Macarie Egipteanul? De ce fraza „Dacă Dumnezeu n-ar exista, ar fi necesar să-l inventăm” e mai nedemnă decât „Domnul este infinit și nu poate fi cuprins cu mintea”?



(Foto © flickr.com, Shane(thewrestler))


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu