joi, 4 octombrie 2018

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

55.

Viața înseamnă să te bucuri de darul de a respira; moartea, a fi privat de acest dar” – Ambrozie al Mediolanului

 

Dimineață, în drum spre facultate, rostesc cu buzele întredeschise pomelnicul celor pe care îi cunosc. Citisem undeva că, pentru iubirea nestrămutată față de aproapele, un popă dipsoman fusese scutit de penitența ce urma, conform canoanelor, să-i fie aplicată. Iar asta, deoarece – în demersul lui exhaustiv, ce dura aproximativ trei ore, făcându-i pe enoriași să creadă că picotește în altar – îi pomenea la proscomidie pe toți oamenii despre care avea habar, de la Adam până la el.

Eu, pe trotuar. Nici moțăind, nici sută la sută lucid. Trecătorii își ardeau neuronii cu chestiuni... la fel de grave. Eu mă rugam și pentru ei. Un camionagiu nu-mi dă prioritate la trecerea de pietoni. Îl bag creștinește în mă-sa, chiar dacă nu mă aude: „Așa să-ți ajute Dumnezeu”, trăgându-mi până-n bărbie fermoarul de la geacă; și dau binețe băbuțelor din colț; dar nu le-ajut să treacă strada.

Cu mâinile-n buzunare și căștile pe urechi, ascultam liturghia de la Vatoped. Buchisisem Dicționarul grec-român al Noului Testament și murmuram cuvinte bizare, aidoma pensionarilor cazați prea devreme într-un azil de bătrâni. Puteam să țin isonul, exersasem (autodidact consecvent) Glasul I și III. Trebuia doar să mă aclimatizez notației bizantine... Mi se umflase pipota. În cazul în care nu-mi alimentam constant vanitatea, riscam să nu mai găsesc pretexte de luptă.

Cu gândul la ea. Tocmai am aflat că mă înșelase cu un alt bărbat. Dac-ar fi fost o altă femeie, nu era bai. (Un copil poa să aibă două mame, însă nu doi tați. O știe toată lumea. Biblia nu ne dă explicații. Sofismele ei sunt plăpânde. Se transmit ereditar...) O făcuse cu mult timp înainte să ne cunoaștem. Nu știu de ce sufăr retroactiv. Dar ce voiam, să mă aștepte pe mine? să rămână intactă până o defloram cu flerul meu de polițist de suflete? Să însemne că nu suntem făcuți unul pentru celălalt... sau aberez?

Mi se recomandă să învârt încă o dată roata norocului, să-i dau papucii și să m-apuc de bătut mătănii, în speranța unei ibovnice cumsecade. Și totuși de ce mă doare? N-am de ce s-o incriminez.

Fiindcă Dragostea e veșnică, iar când o practici intri fără să vrei în eternitatea Ei, care circumscrie vremelniciile noastre temporale. De-acolo vezi din înălțimi imparțiale, și vrei ca cel de lângă tine să fi avut aceeași panoramă înainte de-a fi călcat în străchini. (Trezitu-te-ai dintr-un vis atât de... suculent?) Pentru că așa cum Hristos s-a dat pe cruce, nu cu țârâita, ci în totalitate, așa, și tu, te dăruiești, scufundat în acvariul sirenelor sau cu grumazul sub ghilotina amiciției, după ce te ciupește săgeata lui Cupidon.

Simt c-am pierdut noima, că mă induc în eroare. Gelozia m-a luat în stăpânire și mă tem de ceva ce poate că nici nu există. Îmi creez propria fatalitate și p-ormă îmi blamez semenii. Armătura disonantă a oricărei fuziuni ce vrea să se-nfiripe este „înfiptă” perfect în fluxul nervos; îmi curge prin vene, mi se elimină prin pori, îmi sculptează fizionomia.

Un gușter ce-și încălzește fluidele în soarele orgoliilor sale. Trebuie doar să mă uit în oglindă și să-i spun celui care mă privește: Tu ești de vină!

Păi n-afirmase Apostolul Pavel că Iubirea îndelung rabdă..., că ea niciodată n-o să piară...?  – 1 Corinteni, cap. 13.

Însă când va veni...  i r e f u t a b i l  va fi prea târziu.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu