duminică, 1 iunie 2025

Urluială, paie și multă apă de ploaie. Aspecte confesionale ale facțiunii suveranist-leniniste marca AUR


Așa-i dacă-ți petreci nopțile holbându-te la meciurile din NBA, dormi până la zece jumate, iar când consideri că te-ai dezmeticit, amestecând cu lingurița cafeaua recent măcinată în ibricul cu apă opărită, ațipești la loc și visezi la banchetele bahice. Însă ai lăsat fereastra deschisă. Din preajma părculețului cu salcâmi piperniciți și clopotniță falică, un glas gutural anunță o catastrofă iminentă... și capitulezi:

 

Să luăm aminte. Pace tuturooor!

 

Și duhului tăăău. Tăria mea și scăparea mea este Domnul și s-a făcut mie spre mântuiiire.

 

Înțelepciuneee!

 

Din Epistola sobornicească... „HRANĂ, APĂ, ENERGIE - O întoarcere la rădăcinile neamului românesc” citire.

 

Să luăm aminte!

 

Fraaațiloor, a venit vremea ca poporul român să aibă un program de țară care să-l definească în lume și să-i asigure bunăstarea. Independența țării se definește și prin capacitatea de a te gospodări singur. El a fost propus poporului român încă din 2010 și a suferiiit modificări de-a lungul aaanilooor, pentru a răspunde marilor provocări ale prezentului. PIATRA DE TEMELIE A PROGRAMULUI: Instaurarea statului suveranist-distributist și a unei societăți bazate pe democrația participatiiivăăă, în care Adevărul, Libertatea și Suveranitatea sunt axa de valori a dezvoltării României. CE PROPUUUN CONCRET? Un nou model social, economic și politic, inovator și unificator: suveranism-distributismul, menit să producă modificări structurale și, în final, o schimbare de sisteeem, deoarece pe scheletul actual nu se poate construi cu adevărat... Suveranism-distributismul este un model social și economic al libertății și al binelui comun (al frățietății), care se bazează pe producția locală și pe democrația participativă și care poate fi soluția salvatoare pentru orice țară, nu doar pentru Româniiiaaa. Economia suveranist-distributistă este economia lucrătorilor-proprietari, a familiei tradiționale, a comunităților, a producătorului român auteeentiiic. O economie echitabilă, stabilă și morală, care mărturisește tradiția. Democrația participativă reprezintă o sursă continuă de putere pentru cetățenii care se vor putea implica direct în procesul leeegislatiiiv, fără a aștepta pasiv să fie chemați la urne o dată la patru ani. În România, tranziția către democrația participativă și economia de piață în sistem suveranist-distributist marchează începutul Marii Renaaașteeeri Naționaaaleee.

 

Pace ție, cititoruleee!

 

Și duhului tăăău. Aliluia, aliluia, aliluuiaaa!

 

M-am trezit brusc, mi-am scărpinat urechile și-am dat să beau din șvarțul care se răcise. „Unde am mai auzit asemenea gogomănii?”

Examinând graiul doctrinar ce mizează pe contradicțiile lăuntrice și relatia dintre formă și fond, am abordat impetuos textul cu pricina, supunându-l unei canonade hermeneutice. Ținând cont de asprimea metodei apofatice și de seducția maladivă a fetișizării regulilor/rigorilor... calităților cutumiare, mi-am zis că n-o fi bai, și i-am dat bice:

 

UNU. Codexul valah, unealtă propagandistică

 

Am observat că s-a făcut uz de formule retorice vagi și consolatoare („adevăr”, „libertate”, „suveranitate”, „tradiție”, „rădăcini”), care, în loc să lămurească norodul, îi întunecă socotelile. Pericopa „prezidențială” abundă în cuvinte golite de conținut, ce funcționează mai degrabă ca mărci afective, nu ca vectori de interpretare. Întrebuințarea unui glosar sibilinic nu îndulcește amăreala tescovinei, ci îi „transplantează” condiția printr-o alocuțiune mitologică prin care se solicită deshumarea dosarelor „originalității” ginții noastre veșnice.

 

DOI. Amurgul rațiunii prin aderarea la basm și biosferă

 

Nelipsita tendință de a glorifica sorgintea neamului (acest declin înspre mediul înconjurător) este caracteristică estimărilor retrograde, care evită contactul cu complexitatea modernității. A te restitui obârșiilor înseamnă a refuza să-ți asumi contemporaneitatea și antinomiile sale – o născocire „de ultimă oră” pentru o reconciliere (măsluită benevol) cu trecutul (un „mit secular”) – suplinind expertiza minuțioasă cu garanția abracadabrantă și infantilizantă a unor castele de nisip.

 

TREI. Erotizarea ascetică a congregațiilor și a îndeletnicirilor domestic-endogene

 

Conceptele de „lucrători-proprietari”, „familie tradițională” și „producătorul autentic” sunt lesne de demontat, aceste idei „sacralizate” reificând anumite șabloane sociale, pe care ni le oferă ca pe o suită de dezlegări în cadrul eternelor Păresimi. În realitate, aceste ilustrații ascund inegalități cruciale, calchieri ale unor precepte ciocoiești, servite sub forma reveriilor câmpenești (o disimulare a unei neîndoielnice alienări...), printr-un imaginar romanțios/bucolic...

 

PATRU. Plenitudinea răzeșilor și noua arhitectură civică

 

Suntem precauți în fața oricărui proiect macrocosmic ce făgăduiește o schimbare de paradigmă prin reconsolidarea spiței noastre nobile, dacice ș.a.m.d. În siajul dialecticii negative, respingem ipoteza că o stăpânire primenită posedă zelul și priceperea de-a digera discrepanțele fundamentale ale modernității. Orice instanță decizională care se laudă c-ar deține rezolvarea curentă a fluctuațiilor epocii contemporane este deja complice cu logica dominației.

 

CINCI. Suveranismul - rețetar de scăpătări dogmatice

 

Noțiunea de „suveranism-distributism” e aidoma unei reacții resentimentare la globalizare, dar care rămâne prizonieră acelorași tipare noetice intransigente. Speranța unei rebranșări etnice este, în definitiv, o alegorie a integrității pierdute – prodrom al unei nostalgii despotice.

Fragmentul de mai sus relevă o simptomatologie marasmică (mereu actuală), menținută printr-o emfază ce substituie criticii cotidianeității „pașoptismul legendar” (cu efecte lenitive), se angajează să ne „furnizeze” dezrobirea, însă pregătește terenul pentru un plan de control sever (mascat în semantica vredniciei obștești) și nu acceptă disonanțele incontestabile ale societății în dauna unei armonizări artificiale. În rezumat: recurge la un limbaj pseudoemancipator, cu rezoluții atinse de senescență.

 

Îmi suna cunoscut, așa c-am hotărât să-mi reîmprospătez memoria (încercându-mi norocul) cu o culegere de „sinteze la cald” din moștenirea intelectuală a unui strașnic apărător al maselor oprimate... Căci asta face un absolvent de Teologie-Litere în timpul liturghiei de duminică: buchisește cu ardoare „Arhivele Comunismului”, ca să descopere niscai asemănări (de ton, topică, ritm, subiecte explorate...) între orația „Gurului din Carpați” și discursurile lui Vladimir Ilici Lenin. Astfel că, lecturând, volens nolens, una dintre ofrandele sale didactice[1], am găsit, chiar în primele pagini ale cărții, o sumedenie de similitudini.

Pornim de la exortația bolșevistă[2] a „Părintelui Uniunii Sovietice” din Cuvântarea rostită la mitingul de la Casa Poporului din Petrograd, 13 martie 1919, care începe așa:

„Problema de căpetenie care interesează pe cei mai mulți dintre voi este aceasta: cum stau lucrurile cu aprovizionarea și ce măsuri a luat în această privință Consiliul Comisarilor Poporului. Îmi voi permite să vă vorbesc pe scurt despre aceste măsuri. Am intrat într-un semestru greu, de foamete, când toți dușmanii noștri externi și interni..., știind cât de greu o duce populația, încearcă să exploateze această situație, încearcă să răstoarne Puterea Sovietelor[3] și implicit, în mod conștient sau inconștient, să restaureze puterea moșierilor și a capitaliștilor” (p. 30).

Deși vin din ere și contexte ideologice diferite[4], se pot identifica repede câteva afinități stilistice, tematice, vizionare:

 

1. Vocea profetică și apelul la criză

 

Lenin își împărtășește neliniștile ce vizau semestrul complicat („de foamete”) și „adversarii” care se străduiau să destabilizeze statul. Georgescu pomenește de „marile provocări ale prezentului” și de nevoia urgentă de renaștere și reconectare cu izvodul străbun (și sfânt) al neamului („Popoare întregi sunt abandonate în sete și în foame”[5], „Fiecare al treilea om, astăzi în lume, spune: «Mi-e foame». Fiecare al doilea spune: «Mi-e sete». Și aproape fiecare spune: «Mi-e frică»”[6]). Amândoi folosesc tensiunea precarității ca premisă pentru justificarea fisurilor din osatura socială și introducerea unei tactici „inedite” de organizare.

 

2. Depistarea unui vrăjmaș absolut

 

Lenin: „dușmanii noștri externi și interni... [vor] să restaureze puterea moșierilor și a capitaliștilor”. Georgescu: deși nu precizează explicit cine sunt aceste entități ostile, inițiază un conflict între „noi” (vulgul mioritic indigen) și „ei” (mașinăria globalistă/soroșistă) – perspectiva dualistă, de tipul noi vs. ei, fiind esențială ambelor cazuri. Se anticipează izbăvirea colectivă prin repudierea principiilor/demersurilor celor ce țineau de vechea gardă.

 

3. Chemarea la/și căutarea unui țel „spiritual” superior

 

Lenin: eficacitatea sovietelor este legitimată prin opoziția față de asupritori. Georgescu: preconizează o rețea instituțională etică, imparțială și fiabilă, ancorată în ortodoxism, slobozenie și neatârnare. Amândoi învestesc această „cooperativă” cu un imperativ edificator/purificator... – fie în slujba unei prosperități „chinovitice”, fie-n avantajul unei megalavre a „laicatului”.

 

Analogii teoretice

 

a. Distrugerea normelor în vigoare, în favoarea unei pravile neasemuite

 

Lenin: era de părere că monarhia țaristă nu putea fi reformată, ci trebuia stârpită, de aceea a călăuzit o rebeliune. Georgescu o zice răspicat, excluzând probabilitatea ca ceva neviciat și durabil să se ridice pe „scheletul actual” – cerând, deci, o ajustare radicală a sistemului. Ambii preferă o poziție combativă în detrimentul status quo-ului „decadenței”.

 

b. Încrederea în potențialul de netăgăduit al plebei.

 

Lenin: cutezanța/virilitatea/competențele sovietelor – întruchipare „candidă” a voinței proletariatului. Georgescu: „democrație participativă”, în care cetățeanul are un rol activ în procesul legislativ. Amândoi își exprimă suspiciunea referitoare la pluralismul clasic și pretind variante contributive, ostentative și pertinente (deși în sfere pragmatice diverse).

 

În concluzie, voroavele georgesciene nu sunt marxiste, însă îmbrățișează expresii stereotipe asemănătoare cu cele întrebuințate de Lenin: invocarea unei recesiuni presante, detectarea și localizarea inamicilor strategici și lansarea (pe orbita fantasmelor de regresie) unei scheme providențiale, virtuoase și belicoase de redresare bugetară – fictive. Putem afirma că ambii mânuiesc slove meșteșugite (de ruptură, de dezbinare) cu promisiunea unei regenerări sociale – fiecare din unghiuri (noțional-empirice) personale.

Punctul comun (citiți în întregime Proiectul mesianic panregional al CG-ului, ca să vă convingeți) este înfierarea colonialismului nesăbuit (și a inerentei concentrări excesive de resurse). Doar că duetul protagoniștilor statali o scaldă „melancolico-progresist” când vine vorba de restructurarea vetustei orânduiri și reclădirea veritabilă a patriei-mamă. Angajamentele „perestroichiste” ale lui Georgescu (un vlăstar de nădejde al nomenclaturii postdecembriste) n-au nicio acoperire financiară, fiind nimic altceva decât fabulație. Cât despre Lenin, o spune el însuși, când:

 

(1) întrebat ce opinie are despre populația rurală cu stare modestă, a replicat cu seninătate: „...țăran mijlocaș este acela care nu exploatează pe alții, care trăiește de pe urma gospodăriei lui (italicele ne aparțin), căruia de bine, de rău, îi ajung grânele (rostiți, vă rog, acest pasaj utilizând cadența verbală a lui „Kremlin” Georgescu, n.n.), care nu este chiabur, dar nu face parte nici din țărănimea săracă. (...) ...țăranii mijlocași oscilează. Astăzi sunt pentru noi, mâine pentru altă putere. (...) Și în programul pe care-l vom adopta peste câteva zile, noi ne pronunțăm împotriva oricărei violențe față de țăranul mijlocaș. (...) Suntem pentru violență față de chiabur, dar împotriva violenței față de țăranul mijlocaș. (Unde ești, Caragiale?, n.n.) (...) ...politica noastră în această privință este foarte clară... suntem pentru o înțelegere cu ei, pentru concesii” – pp. 14-15. (Știm cu toții ce s-a ales de micii proprietari – au fost expropriați, persecutați și supuși colectivizării),

(2) chestionat în legătură cu dispozițiile care să-i înlăture pe membrii aparatului administrativ imperial, a răspuns prompt: „Ea [Revoluția din Octombrie] i-a dat afară pe vechii judecători și a făcut din justiție o justiție populară. Dar judecător e mai ușor să fii, pentru aceasta nu trebuia să cunoști legile vechi, ci pur și simplu să te conduci după simțul dreptății. (...) I-am dat afară pe vechii birocrați, dar ei au venit înapoi..., își prind în piept (ei, falșii patrioți, n.n.) o cocardă roșie și umblă după posturi grase (deja miroase a banane, blugi și vacanțe în străinătate, n.n.). Ce-i de făcut? Trebuie să luptăm neîncetat... să-i izgonim... să-i supraveghem prin intermediul muncitorilor comuniști și al țăranilor pe care-i cunoaștem nu de azi-de ieri” – p. 15. (vezi acel „Ce mă fac cu voi?” al lui George Simion, precum și alte declarații/mesaje ale sale, ce instigă la acțiuni împotriva ordinii sociale/constituționale etc.),

(3) interpelat cu privire la indignarea unora că în fruntea Armatei Roșii se află slugi ale împăratului/vechea ofițerime, a ripostat cu discernământ: „Trebuie să-i folosim în toate domeniile construcției, deoarece... neavând experiența și pregătirea științifică a vechilor specialiști burghezi, nu o vom putea scoate la capăt numai cu forțele proprii. Nu suntem utopiști... (...) Dacă nu puteți construi clădirea cu materialul pe care ni l-a lăsat lumea burgheză, atunci n-o veți construi de loc (sic!) și nu sunteți comuniști, ci simpli palavragii ...trebuie să învățăm de la ei ...trebuie să folosim munca lor oriunde acest lucru este posibil” – pp. 6-7. (Scor eficiență procedurală: Lenin 1 - Georgescu 0),

(4) s-a decis să ungă pe suflet publicul evident îngrozit (aparent, doar rezervat) de ambivalentul triumf al cauzei socialiste[7], asigurându-i pe cei prezenți în sală că, în mod cert, „chestiunea sătească” va fi remediată: „Trebuie creată o legătură între proletarii de la orașe și sărăcimea satelor... Acum s-a statornicit o foarte strânsă legătură, realizată prin mii de fire invizibile. (...) Acum trebuie să depunem o muncă titanică... Aici nu trebuie să acționăm prin violență, ci numai prin convingere” – p. 7. (Și, amușinând raționamentele distorsionate ale liderului de la Moscova, ajungem, târâș-grăpiș, la elanurile și elucubrațiile misticoide ale carismaticului campion în scatofagie cronică, Călin „One-diliu-show” Georgescu[8]).

Prin urmare, în cazu-n care o să răsfoiți Scrierile tovarășului de tristă amintire, veți remarca rapid maniera conciliantă (generoasă pe alocuri) a justițiarului implacabil, chit că era feerică și profund ipocrită – fiindcă predicase emanciparea poporului[9], instaurând însă un regim autoritar, fusese idealist în cuget, dar dictatorial în practică. Fapt implementat și la noi, în perioada stalinistă/ceaușistă... O temere perfect îndreptățită, via deducție logico-matematică, pentru „nicușoriști”.

 

Mi-am inspectat ceașca. Pelicula groasă de zaț trona pe fundul porțelanului. Metaforă a proclamațiilor recrudescente, dac-o puneam la fiert (un act performativ, în ochii și-n mâinile analist-curatorilor), m-ar fi amăgit cu informațiile ei eronate. Apetitul culinar/cultural e dificil de astâmpărat și îmbracă mantia tangibilului numai pentru a-l înlocui. Apoftegmele mediatice/gastronomice... invadează TikTokul. Fiind nu doar alterări ale existenței obiective, ci nonsensuri sadea, grandomanul Georgică își înalță schela filosofică pe norișorii de bezea. Bulgărele demagogic se dă de-a berbeleacul pe pajiștea stelară a carului cu boi pictat de Grigorescu. Românul s-a născut poet ...și analfabet. Unii își sfidează destinul. Autoînșelarea constă în a manevra aceleași cuvinte în registre distincte... Iar alții nu sesizează decalajul.

Închid telefonul și, preț de câteva clipe, rămân nemișcat, cu privirea ațintită pe oglinda mată a ecranului. Pesemne că înainte de a ne repara țara (sau oricare altă națiune) se cade să reflectăm nițel la ce vrem să spunem când rostim: țară... națiune.

 

(Foto © flickr.com, chrisfriel - thinking about donald trump #1)




[1] V. I. Lenin, Opere, Vol. 29 (Martie - august 1919), Editura Politică, 1959.

[2] Bolșevicii = majoritarii; în contrast cu menșevicii = cei aflați în minoritate – aripa echilibrată a partidului, cei care susțineau un socialism mai democratic, bazat pe o propășire graduală, în colaborare cu burghezia liberală.

[3] Soviete (rus. „sfaturi”, „consilii”) erau grupări spontane autoadministrate în timpul revoluțiilor din 1905 și 1917. Ulterior „Puciului din Octombrie”, ele au devenit instrumente de guvernare ale proaspătului instalat regim comunist.

[4] Leninism = revoluționarism inflexibil, materialism istoric și dialectic, ateism militant, abolirea proprietății private, pledoaria pentru un stat centralizat al clasei muncitoare/internaționalismul proletar. Georgism/Georgescianism = suveranism și distributism, conservatorism social-creștin-catolic/universal, euroscepticism, promovarea și sprijinirea proprietăților private mici și mijlocii, autonomie națională, descentralizare treptată.

[5] Călin Georgescu, Cumpăna României, Editura Christiana, 2016, apud Ruxandra Rădulescu, Alimentul pe care Călin Georgescu dorește să-l elimine din meniul românilor, Gândul.ro, 28 nov. 2024.

[6] Ștefan Mandachi, INTRĂ CĂLIN GEORGESCU ÎN TURUL 2? Candidatul cu cea mai mare creștere în sondaje, YouTube, 22 nov. 2024 (interviu difuzat cu două zile înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale din 2024).

[7] Să nu uităm că ne referim la anul 1919: Primul Război Mondial se încheiase, iar Rusia se confrunta cu pagube economice și teritoriale masive, după Tratatul de la Brest-Litovsk, semnat între emisarii Guvernului bolșevic și cei ai Germaniei.

[8] Pentru o listă (audio-video) mai detaliată, recomand episoadele 81, 91 și 101 ale emisiunii Starea Impostorilor, canalul Starea Nației Oficial, de pe YouTube, realizată și moderată de Valeriu Nicolae.

[9] Acesta este termenul corect, căci adesea îl întâlnim pe Lenin în postura unui proroc ce revarsă, de la tribună, râuri-râuri de lumină împăciuitoare, făgăduitoare și reconfortantă spre inimile auditoriului venit să se adape orbește... (de la cel care le livrează minciunele).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu