Mă rugam și
mi-a venit să întreb: Să iubești pe
aproapele tău ca pe tine însuți? Bine. Dar trecând peste complexitatea lui ca pe mine însumi, oare Dumnezeu ne-a
iubit sau ne iubește ca pe sine însuși? Dacă da, înseamnă că noi (celor care ni
se cere) suntem niște minihristoși (după har), gata (oricând) să ne dăruim
celorlalți (minihristoși), așa cum El s-a dăruit, în zilele lui Ponțiu Pilat, întregii
omeniri. Doar că El era (și este) mare și tare, iară noi, simple creaturi ce se
țin de mână mai mult din groaza de a nu muri singure, decât din fiorul de a se
prăpădi pentru propășirea altora.
marți, 13 iunie 2017
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
sâmbătă, 3 iunie 2017
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
În vreme ce ascultam o înregistrare cu părintele
Constantin Galeriu: „Și iartă nouă datoriile
noastre, precum și noi am iertat datornicilor noștri” (Matei 6, 12)
Să ne condiționeze Dumnezeu? Așa cum noi am iertat
celor care ne-au fost datori, la fel să ierți și Tu datoriile noastre? Dacă noi
– puțin, și Tu – puțin? Dacă noi – mult, și Tu – mult? Dacă noi am iertat doar cu
gura, iar în suflet ioc, tot așa și Tu? Prin aceste cuvinte nu ne arătăm noi
drepți (fiindcă am făcut ceea ce trebuia), și, -n realitate, nici n-am început
să iertăm? Să fie cuvintele Mântuitorului o chemare la smerenie? Să ni le vâre
pe gât pentru că știe că nu putem mai mult? Și, tocmai fiindcă nu putem mai
mult, se mulțumește El cu atâta? Dar noi ce simțim când, dând din aripi ca
s-atingem firmamentul, vedem că, asemenea gâștelor domestice, n-am ajuns nici măcar
în vârful căpițelor de fân?
Înțeleg că aceste vorbe sunt cheia rugăciunii
domnești și că prin ele se face o oarecare cernere a candidaților la izbăvire,
dar de ce e nevoie de o cernere? N-ar fi fost mai simplu să ne ierte, indiferent
de cum iertat-am noi pre alții? Și să
zicem că vom ajunge să facem întocmai și ni se va da să fim în Duh și-n Adevăr
– ne vom mai putea considera îndreptățiți să revendicăm ceea ce-am cerut până
atunci (adică iertarea datoriilor), când ne vom vedea făptura viciată, lutul
din care am fost creați, noroiul plin de sânge dintre degete? Nu ne întoarcem
astfel la o anumită învățătură a Bisericii care spune că suntem din cale-afară
de păcătoși, nevrednici pentru acest „paradis terestru”, fiind nevoiți să ne
denigrăm existența, dacă vrem ca la sfârșitul periplului pământesc să punem mâna
pe un petic de nor din Împărăția Sfintei Treimi?
În caz că Biserica are dreptate, de ce vrea Dumnezeu
să fim ca El (chit că suntem vai ș’amar de capu’ nost’), căci precum Dânsul ne iartă..., așa și noi să iertăm...?
Se joacă Preaînaltul cu noi sau cineva ne-a tâlcuit greșit voia Lui?
joi, 1 iunie 2017
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
Mă spălam pe dinți și mi-am adus aminte de
cuvintele părintelui Savatie Baștovoi. Interviurile
Radio Reîntregirea. Convorbirea îmi parvenise (piratată, pe CD) prin
mijlocirea unui amic din județul Alba: „Cel mai mare dar al nostru este ca
Dumnezeu să ne dea un părinte duhovnicesc, care să ne nască în duh”.
Păi dacă-i așa, suntem pierduți în proporție de
80%. Să-mi spună cineva unde aș putea găsi un om care să mă „fete” și pe mine (fi’ndcă părintele vorbea despre duhul lui Hristos) în spiritul Lui? Unul
care (întocmai ca vântul) să sufle unde-o vrea, iară noi (pentru că așa am fost
concepuți) să auzim ce are de spus, dar să nu știm de unde vine și încotro o să
se ducă (Ioan 3, 8). Și să nu-mi ziceți că-i întâlnim la tot pasul și că e nevoie
doar de puțintică nădejde, fiindcă e cât se poate de departe de autenticul
situațiilor cu care mă confrunt zilnic.
Adeseori ne forțăm să credem că ei sunt vocea lui
Dumnezeu, ceea ce neagă realitatea „indiscutabilă” a faptelor. Tot așa, foarte
bine, putem să ne încredințăm mântuirea oricărui individ convenabil, care „își
dă girul” pentru sufletele noastre. Dar lucrul acesta nu schimbă adevărul
despre ei, și anume că sunt o plăsmuire a intelectului (a sufletului?) ahtiat
după all-inclusive-urile cerești (despre care am auzit fel și fel de povești
ce n-au fost scrise sub ochii noștri), și suntem siguri că-s acolo și ne așteaptă.
Tot ieromonahul Baștovoi mai spune (nu-mi amintesc
unde): că nu trebuie să ne transformăm duhovnicii în guru, ci să facem
ascultare (de aceștia), însă cu
smerenie.
Cuvintele lui sunt puse pe repeat de mintea-mi care vrea să ajungă la acea stare și, paralel,
are grijă ca niciun strop din pasta mentolată pe care-o plimb în gură să nu-mi
cadă pe tricou. Că e posibil ca sacerdoții (în special cei cărora ne spovedim)
să cadă în păcat – tot ce se poate. Că dacă-mi murdăresc bluza, mai rămâne atâta
apă pe pământ cât e nevoie să o spăl cu Dero și pe urmă s-o clătesc – categoric.
Și atunci ce e de făcut?
Aparent, lucrurile ar trebui lăsate în bătaia vântului. Numai că omul prin care trece
această suflare pe toate le judecă (deși el nu e judecat de niciunul) – 1
Corinteni 2, 15, și sunt obligat să întreb: Unde sunt drepții și căile lor ce
strălucesc în același fel ca lumina, și care merg înainte și luminează (în întunericul
vieții, n. m.) până la ivirea zilei? – (Proverbele, 4, 18, Septuaginta). Iar în caz că le-am găsit, nu-i la mintea cocoșului că
atari persoane pot fi și ridicate în slava cerului, și afundate în mățăraia
infernului, căci ele tot una bună o să știe și-o să urmeze – calea lui Dumnezeu?
Așa că, să o lăsăm mai moale cu pericolul ispitirii reverendului întru cele înșelătoare,
fiindcă n-are a face cu ceea ce aparține unui om duhovnicesc. Pentru că a fi în
duhul Domnului înseamnă, nici mai mult, nici mai puțin, a avea mintea Lui – (1 Corinteni 2, 16). Și,
conform drumului din cărămizi galbene al deducției, suntem nevoiți să ne întoarcem
la prima variantă: Să lăsăm totul în plata duhului.
Așadar, să nu ne mai codim atâta când vine vorba să-i
cumpărăm un veștmânt nou clericului, de ziua lui, să nu mai șovăim în a-i spune
că are dreptate, dacă ceea ce-a zis a fost just, doar pentru că trebuie să avem
grijă să nu-i dăm întâietate în fața tuturor celorlalți, din teama de a-l face
să cadă în (mereu prezenta) slavă deșartă etc. Și viceversa: când dulapul îi
este burdușit cu odăjdii, când câștigă cât doi-trei muncitori la un loc..., în
cazul unei maculări târzii a etichetei sale de om infailibil – să nu pregetăm în
a-i corecta inexactitățile. Și asta, pentru că Ioan 18, 22-23 și 1 Corinteni
11, 19 sunt valabile pentru toată lumea. Nimeni nu poate fi scutit de la alegerea
grâului din neghină. Posibil, în plurivalența unor debili mintal; numai
Dumnezeu știe cum să echilibreze balanța discernerii.
Sunt sigur că pentru unii expresiile Vorbește preotul... și Să nu-l contrazici pe părintele! sunt elementele
lor verbale cele mai de preț. Doar că aceștia sunt cei care se smintesc cu ușurință
când balonul de sticlă al becului se sfarmă sub talpa gingașă a păstorului. Dacă
a greși e ceva normal pentru fiecare dintre noi (fie sfințenia starea de
normalitate la care ni se cere să ajungem), ei nu intenționează să priceapă chestiunea aceasta și pictează o ditamai
aurora boreală de jur împrejurul unei sutane. O imagine ce n-o să se dizolve câtă
vreme ei vor avea grijă să o țină bine-nrămată. Mâine-poimâine o să caște gura și
la lecțiile de balet, pe care (inexplicabil, dar cât se poate de realizabil) preacucernicul
părinte le va preda (cu crucea la piept) de la amvon.
N-o fi dracul atât de negru pe cât se crede, dar
nici părintele duhovnic atât de deștept.
(grecescul pneúma
traduce ebraicul rûach, care, în
ambele cazuri, înseamnă atât vânt, adiere, suflare, cât și duh, spirit și
putere vitală.)
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
„Pe tine, cea într-adevăr Născătoare de Dumnezeu,
te mărim”
În versiunea revizuită și comentată de B. V.
Anania a Noului Testament din ’95 găsesc o notă interesantă la versetul 25 al capitolului 1 din evanghelia
după Matei: „Și nu a cunoscut-o (el, Iosif) până ce ea (Maria) L-a născut pe
Fiul ei. Și I-au pus Acestuia numele Iisus”.
Redau nota:
„În limbajul biblic: a cunoaște (o femeie): a avea
legături trupești (cu ea). Evanghelistul e preocupat aici numai de faptul că Iisus
S-a născut din Fecioară (prin zămislirea de la Duhul Sfânt). Textul de față nu
atestă în mod explicit pururea-fecioria Mariei, așa cum ea reiese din restul
Evangheliilor și din tradiția Bisericii, dar nici nu o infirmă.
Adverbul-prepoziție héos ꞊ până, până ce, până când, are și semnificația de continuitate,
perpetuitate (Bailly). Verbul care o precede, ouk eginosken ꞊ n-a
cunoscut-o (redat în limbile moderne prin perfectul compus), este în original
la imperfectul durabil (Osty), adică exprimă o acțiune care nu se termină, care
nu are un capăt. Compară pe héos de aici cu cel din 2 Rg 6, 23:
[Micol] «n-a avut copii până în ziua morții ei»; Ps
109, 1: «Șezi de-a dreapta Mea până ce voi pune pe vrăjmașii Tăi așternut
picioarelor Tale»; Mt 28, 20: «Iată, Eu cu voi sunt în toate zilele, până
la sfârșitul veacului»; Lc 2, 37: [Prorocița Ana] «văduvă până
la optzeci și patru de ani». În toate cazurile, héos nu semnifică un capăt
al acțiunii sau situației care-l angajează (că adică Micol ar fi avut copii după
moarte, că Fiul n-ar mai fi șezut de-a dreapta Tatălui după înfrângerea vrăjmașilor,
că Iisus n-ar mai fi cu apostolii după sfârșitul veacului, că Prorocița Ana
s-ar fi recăsătorit după vârsta de 84 de ani), de unde rezultă fără echivoc că
textul de față nu implică o legătură maritală între Iosif și Maria, nici înainte
și nici după nașterea lui Iisus”.
Un alt pasaj delicat – din care diverse forțe creștin-protestante
(și nu numai) încearcă să scoată ceea ce nu există (că, de vreme ce Moise a
scos apă din piatră seacă, ei de ce n-ar face o minune?) – este cel din capitolul
2 din evanghelia după Ioan: „Și Iisus i-a zis: Ce ne privește, femeie, pe Mine și
pe tine? Ceasul Meu încă n-a venit” (In 2, 4).
Pentru a înțelege mai bine ceea ce vreau să spun,
redau traducerea lui D. Cornilescu: „Isus i-a răspuns: «Femeie, ce am a face Eu
cu tine? Nu Mi-a venit încă ceasul»”. Din replica pe care o aplică Fiul lui
Dumnezeu mamei Sale ar trebui să reiasă distanța de nedepășit dintre cei doi și
(-n aplauzele fraților și surorilor de pretutindeni, care n-au de ce să ceară
sprijinul unei simple femei, unui subiect dispensabil după utilizare, unui
mijloc prin care Mai-Marele Cerurilor și-a atins scopul) atitudinea de
respingere necondiționată pe care suntem obligați să o avem față de așa-zisul
cult al sfinților și-ndeosebi (Haideți, să vă aud cum scrâșniți din dinți!) al
Născătoarei de... (Să vă aud!) Dumnezeu. Nimic mai fals, după cum reiese tot
din versiunea lui Anania.
E drept, literal s-ar traduce prin: „Ce este mie și ție?”, care – citez din
comentariu – este un „semitism frecvent atât în Vechiul, cât și în Noul
Testament, întrebare care, de obicei, întâmpină o intervenție inoportună. În
cazul de față, ea e motivată prin sintagma următoare: «Ceasul Meu încă n-a
venit»”. Cât despre cuvântul femeie,
aruncat parcă din vârful limbii, citim că este o „adresare aparent ireverențioasă
a unui fiu față de mama sa, dar familiară în limbaj ebraic. Iisus o folosește
intenționat atât aici, cât și, mai târziu, pe cruce (In 19, 26) ca o rezonanță
a textului din Fc 3, 15-20, dar cu semnificație duhovnicească; așa cum femeia
Eva devine «mama tuturor celor vii», femeia Maria – «Eva cea nouă» – devine
mama lui Mesia și, prin El, a tuturor viilor din împărăția lui Dumnezeu.
Semnificația e atestată de faptul că Iisus (precum cel dintâi fiu din parabola
celor doi fii, din Matei 21, 28-32, n. m.) ascultă rugămintea mamei Sale de a-Și
începe aici și acum lungul șir al minunilor care-I adeveresc dumnezeirea”. Unde
mai pui că într-o traducere, să spunem, la fel de liberă ca cea de mai sus, fragmentul
din Ioan 2, 4 se poate traduce și prin: „Femeie, ce are de-a face asta (sau ăsta, lucrul acesta, faptul că nuntașii nu mai aveau vin) cu noi?”
În concluzie, putem să stăm liniștiți. Iisus n-a
pocnit-o verbal pe cea a cărei feciorii
și nașteri mai presus de cuvânt (împreună
cu Patimile Domnului) au rămas ascunse
prințului acestei lumi (Sfântul Ignatie Teoforul, ucenicul Evanghelistului
Ioan și a Sfântului Apostol Petru), pe cea care a născut credința și bucuria (Sfântul Justin Martirul și Filosoful),
pe cea care – spre deosebire de Eva, care a fugit de glasul Părintelui – a alergat la Dumnezeu (Tertulian), pe
cea care a fost sieși și întregului neam
omenesc pricina mântuirii (Sfântul Irineu de Lyon), pe cea pe care Clement
Alexandrinul, ca mulți alții, o numește Biserică.
Nici vorbă de așa ceva. El a făcut ceea ce trebuia
să se facă, pentru ca oile să se separe de capre.
duminică, 21 mai 2017
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
Așa este!
„Și a fost că pe când spunea El acestea, o femeie
din mulțime, ridicându-și glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care Te-a purtat
și pieptul la care ai supt! Iar El a zis: Într’adevăr (versiunea Anania), Așa este (varianta Sinodală), fericiți sunt cei ce ascultă cuvântul
lui Dumnezeu și-l păzesc” (Luca 11, 27-28), referindu-se evident la Maica Sa,
cea care (vezi Luca 1, 38) a făcut ascultare de cuvintele Domnului, dar și la
toți cei care, preluând exemplul Născătoarei, vor fi făcând așijderea.
N-am zis-o eu, nici măcar alții mai breji ca mine.
A spus-o Însuși Mântuitorul nostru: Născătoarea de Dumnezeu a fost, este și va
fi fericită, în sensul că se bucură de
starea în care se află – de a fi născut
pe Fiul lui Dumnezeu și de a fi apreciată
pentru ceea ce a făcut. Nici nu avea cum să fie altfel: „Cuvintele pe care vi
le spun, duh sunt și viață sunt” (Ioan 6, 63). Doar pentru câțiva tejghetari într-ale
teologiei, lucrurile puteau să stea altcumva.
Par
exemple, promițătorul
Dumitru Cornilescu, care șterge cu buretele consimțirea preamăririi Maicii
Domnului (pentru că era avid de periclitarea liniei bisericești „clasice”) și
traduce pasajul prin funambulescul: „Ferice mai
degrabă de ceice (sic!) ascultă Cuvîntul lui Dumnezeu, și-L păzesc!” Angajamentul
său în iubirea Sfintei Treimi anulează, peste poate, orice altă formă de iubire,
mai ales când casnicii Mirelui (în cazul nostru, chiar mama Sa) ar fi putut să-l
seducă mișelește pe tânărul teolog (așa cum se pare că Theotokos a făcut-o cu mai toți cinstitorii ei) și să-l abată de la
dreapta cale spre Adevăr.
Făgăduiala Cuvântului e cât se poate de clară: „Așa este, fericiți sunt cei ce ascultă
cuvântul lui Dumnezu și-l păzesc” (îl străjuiesc, au grijă de el, îl păstrează).
Aceste vorbe însă trec ca InterCity-ul prin halte, pe lângă urechile unora. Ce să
mai vorbim de împlinirea lor!
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
Ortodoxia și religia viitorului – lectură „obligatorie”
Că Dumnezeu este iubire o știm cu toții și, dacă
vrem să demonstrăm acest lucru, trebuie să-L iubim din tot sufletul (sau măcar
să ne străduim; pe aproapele nostru la fel; cu bube-n cap sau netezi și curați
ca bezeaua, am fost creați ca să fim una cu El – Ioan cap. 17). Prin urmare,
fie că suntem adepții criticismului kantian, fie că am găsit mântuirea în
piruetele dansului cosmic sama’, suntem chemați la ospățul cuvintelor hristice, pentru ca iubirea Tatălui
să fie întru noi, așa cum a fost și-ntru Fiul (cap. 17, 26). Dar asta, în caz că
Ortodoxia este într-adevăr calea cea adevărată către Absolutul Personal.
Am înțeles: Dumnezeu îi iubește pe toți: atât pe
creștini, cât și pe păgâni, face să răsară soarele și în Tecuci și-n Abu Dhabi,
trimite grindină și peste turiștii din Balcic și peste cei din Muntele Athos. Însă
nu ne-a fost dat să cunoaștem aici că
„Domnul ucide și dă viață, El aruncă în lăcașul morților și tot El scoate de
acolo” (1Regi 2, 6, Septuaginta). Se
pare c-o să aflăm când va fi să trecem în lumea de dincolo. Astfel că, orice tentativă de încreștinare, dacă nu va fi însoțită
de concretețea faptelor noi sub soare,
poartă de acum pecetea nereușitei.
Carevasăzică, demersul părintelui Serafim Rose,
departe de a fi opera unui fanatic incult, a fost și este de bun augur pentru
cei care (cu inima, cu mintea sau... ca la loterie) cred că dialogul cu
religiile necreștine (rezultat al noii paradigme globale) va începe să roadă încet-încet
(aidoma unei carii) conștiința firească și, deci, adevărată a omenirii –
Ortodoxia. Dar numai pentru ei.
Cei care nu s-au trezit încă din vraja meditației
orientale sau n-au destule resurse prin care să sesizeze înșelările drăcești
din fiece terapie mentală (adică cele care respiră un aer diferit de cel tare, bombardat
cu ioni negativi, al învățăturii creștine sănătoase) își pot lua adio de la bunătățile
Raiului. Pentru că: „ce însoțire are dreptatea cu fărădelegea? sau ce părtășie
are lumina cu întunericul? și ce învoire este între Hristos și Veliar? sau ce
are laolaltă un credincios cu un necredincios?” (2 Corinteni 6, 14-15)
De aici rezultă că ori ne apropiem (noi, ortodocșii)
de celelalte credințe, în încercarea de a le converti, ori stăm cuminți în
banca noastră și ne rugăm ca să se coboare peste oile rătăcite ale lui Israel înțelepciunea
divină, cea adevărată; căci, dacă nu suntem atenți și nu ne numărăm pașii, riscăm
să nu mai ieșim din oceanul iubirii alterate față de aproapele și, în consecință,
să primim doar anafură..., când sfinții vor mărșălui.
Când, din teama de a rămâne gol, refuzi să-ți dai
jos capotul de noapte, se numește că nu-ți lipsește pudoarea. Dar când în joc
este ceea ce ai mai scump (rușinea de a viețui contrar evangheliei Fiului), se
cheamă că ești ipocrit – că ceea ce ți se pare că deții e de fapt o aparență. Ș-atuncea
de unde atâta siguranță în gândire? de unde atâta tupeu duhovnicesc?
Împărtășesc peste măsură preocupările și părerile
acestui sfânt părinte, dar nu pot să fiu indiferent la lucrurile cele mai
importante din această ecuație: adevăratele trăiri ale fiecărei tradiții spirituale
și plauzibilul din experiența fiecărui om în parte. E foarte ușor să spui că
Adevărul Adevărat se găsește în revelația pe care au primit-o creștinii, dar să
demonstrezi acest lucru, fără un ajutor din exterior, este imposibil. Dacă Însuși
Hristos n-a izbutit să-i dumirească pe cei din anturajul Său, darămite o ceată
de învățați (care, mai mult decât o moștenire harico-divină, poartă în ei un
bagaj genetic ticsit cu arhetipuri care mai de care mai cainice), pe cei din
lumea întreagă?
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
Din același Siluan...
Ni se zice că ar trebui să ne rugăm lui Dumnezeu să
facă pierdute, din inventarul nostru mnezic, amintirile cu „binele pe care l-am săvârșit”
(ghilimelele marchează relativitatea facerii de bine, plecând de la cuvintele
sfântului apostol Pavel referitoare la exercițiul numit rugăciune: „De asemenea și Duhul îi vine slăbiciunii noastre într’ajutor; că nu știm să ne rugăm cum
trebuie, dar Duhul Însuși mijlocește pentru noi...” – Romani 8, 26), ca să nu cădem
în mândrie și-n slavă deșartă. Să scoată din fișierele neuronale dosarele (cu
sau fără sprijin divin; deși fără nu
intră în ecuația sfinților, mai ales când vine vorba de chestiuni mai importante decât rugăciunea) cu realizarea câtorva lucruri
din cele plăcute Domnului, ca să ne
putem ruga (cu inima și mintea curate) pentru neputințele și, implicit, păcatele
care se așază mai mereu (’tu-le
ceara mamei lor!) între noi și Creator.
Altfel spus, dacă în urmă cu două zile ne-am spălat
pe cap cu Pantene și p-ormă ne-am uns părul cu niscai balsam din aceeași gamă, a
fost totul o iluzie drăcească sau omenească (în caz că n-a umblat chiar
Dumnezeu la butoane); noi am rămas cum am fost de când ne știm: plini de slin și
năpădiți de păduchi; iar lucrul acesta trebuie să ni-l reamintim clipă de clipă.
Oh, dulcile antinomii ale devenirii întru ființă!