joi, 5 octombrie 2017
la bella italia. fragment (3)
marți, 3 octombrie 2017
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
─ Când ne îndeplinește Dumnezeu dorințele?
─ Atunci când dorința noastră este dorința lui.
─ Iar când zici Doamne, facă-se voia ta,
ce spui cu asta? Nu încerci să unești cele două voințe atât de mult, și când
vei zice facă-se voia ta, vei spune de fapt facă-se voia mea? Nu s-a lipit voința
ta de voința lui și (supunându-te lui, din iubirea pe care ți-a arătat-o) n-ai
descoperit că voia sa este libertate,
este iubire, este adevărata cale spre
adevăr?
Dacă vrem să devenim hristoși după har, trebuie să
ne străduim să fim cuvinte ale lui
Dumnezeu. În încercarea de a deveni logocentrici, e necesar să le lăsăm să
rodească în noi până la desăvârșire. Cuvântul lui Dumnezeu însă are nevoie de
un sol fertil și de o voință echilibrată, gata să-l accepte dincolo de bine și de rău. Orice nemulțumire,
oricât de mică ar fi ea, pune cătușe harului. În schimb, fiecare DA, spus în
favoarea lui, deschide cerurile.
„Întruparea ar fi fost imposibilă fără acel «Iată
roaba Domnului» al Fecioarei, în aceeași măsură în care ar fi fost imposibilă fără
voința Tatălui. (...) Charles Williams în romanul său All Hallows’ Eve spune
despre întrupare că ceea ce îi determină unicitatea este că «într-o zi o
fecioară din Israel a fost capabilă să pronunțe numele cel sfânt cu toată inima
ei, cu toată mintea, cu toată ființa, cu tot trupul ei, în așa fel încât în ea
cuvântul s-a făcut trup»” (Antonie de Suroj, Școala rugăciunii).
luni, 2 octombrie 2017
la bella italia. fragment (2)
sâmbătă, 30 septembrie 2017
la bella italia. fragment (1)
joi, 28 septembrie 2017
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
Învierea
lui Hristos – izbăvirea de întristare
Oare doar de întristare ne-a scăpat Hristos sau
mitropolitul nu vrea să dea tot din casă într-o singură predică? Că, vorba aia,
la anu’ urmează Izbăvirea de moarte, peste doi ani, Trecerea de la Pământ la Cer, peste
trei, Harul mântuirii ș.a.m.d.
Purcede cu binecunoscuta formulă oratorică: prea cucernicului cler, prea cuviosului cin monahal și, pe urmă,
își aduce aminte de prea iubiții
credincioși din Arhiepiscopia Iașilor. Putea să înceapă cu iubiți frați și
surori..., dar când există o ierarhie, ea trebuie respectată. Adică, să avem
pardon! Ca să nu mai spunem că acel „cucernic cler” și acel „cuvios cin
monahal” sună atât de neclar și atât de mecanic, încât ți le imaginezi pe amândouă
în acel moment, stând de o parte și de alta a mitropolitului, cu sufletele, de
bucurie, ieșite pe gură.
Urmează un extras din Utrenia Învierii, pentru ca
forma înlemnită a predicilor de peste an să nu care cumva să sufere vreo
schimbare. După care intră-n pită:
Suferințele
și moartea Mântuitorului Iisus Hristos i-au adus Lui și tuturor celor care L-au
iubit durere și întristare. Când la Cina cea de Taină ucenicii
au aflat de la Iisus că unul dintre ei Îl va vinde, adică îl va trăda (scris
cu „î” mic, deși ar trebui să coincidă cu cel precedent) și-un verset din
Matei.
Acel „Mă va vinde” din Matei 26, 21, παραδώσει με
desemnează actul predării cuiva, a oferirii, a livrării. Doctorul în teologie însă
trece peste. El e preocupat de itinerarul personajelor biblice, nu de adâncimea
textului:
Iisus
a mers..., luând cu Sine..., atunci le-a zis..., iar apoi
ridicându-Se din rugăciune..., Iisus
a vorbit cu ucenicii Săi înainte de Pătimirile
Sale, arătând că întristarea lor se
va preface în bucurie... Și imediat sare la Iisus Hristos Domnul se afla pe Cruce răstignit („se” cu „s” mic, „cruce”
cu „c” mare; dacă nu mai adăuga și „răstignit”, puteam să-nțelegem că făcea altceva
pe cruce?), întunericul de la ceasul al șaselea,
cutremurul de pământ și sfâșierea
catapetesmei templului din Ierusalim.
Nimic însă despre „pietrele” care s-au despicat sau
despre mormânturile care s-au deschis și corpurile (multe) ale sfinților adormiți
ce au înviat, și care, ieșind din cripte „după învierea Lui, au intrat în Sfânta
Cetate și s’au arătat multora”
(Matei 27, 51-53). Nici pomeneală. În schimb, o plimbă „poeticește” prin
personificările astrelor din slujba Prohodului Domnului: „Luna, Soarele...,
robi binevoitori..., în mantii negre s-au înveșmântat”.
Ulterior ajunge și la evenimentele de după moartea Mântuitorului, când ucenicii se tânguiau și plângeau..., întristarea femeilor care L-au urmat până la
Cruce..., acestea află de la îngeri
vestea Învierii. Pe drum Iisus le-a întâmpinat
zicând: Bucurați-vă! În după-amiaza aceleiași zile, Luca și Cleopa mergeau spre Emaus... Din
nou se ivește Iisus, ei nu știau că El e, dar o să afle la timpul potrivit. Pășim
în Sfânta Evanghelie după Ioan.
Acolo, în acea seară, Hristos-Domnul a
trecut în chip minunat prin ușile încuiate ale casei unde se aflau adunați
ucenicii Săi, fără Toma. Le-a zis
unele lucruri printre care și: Luați Duh
Sfânt! Cărora veți ierta păcatele,
le vor fi iertate și cărora le veți ține,
vor fi ținute.
Întrebarea care se pune aici este: dacă Toma n-a
fost de față la instituirea tainei sfintei preoții (Ioan 20, 22-23), el a putut
să ierte sau să țină eșecurile (ἁμαρτίας) altora? Sau întâlnirea cu el de după
opt zile (v. 26) și acele multe alte
minuni pe care le-a făcut Iisus în fața ucenicilor Săi (v. 30) au rezolvat
problema?
Daniel al nostru o scaldă cu replica: Deci, ucenicul Toma mărturisește deodată Învierea, Domnia și Dumnezeirea lui Iisus Hristos Cel înviat, arătând astfel că El este Biruitorul morții,
Domnul vieții și Dumnezeu Mântuitorul
Care S-a făcut Om pentru a dărui oamenilor viață dumnezeiască veșnică.
Excelent! Iar dacă apostolul Toma a zis așa, am și
priceput cum stă treaba cu dumnezeirea, domnia și umanitatea lui Iisus Hristos.
Ne-a lămurit de numa.
Urmând firul cronologic al evenimentelor
noutestamentare, ni se relatează că Iisus
S-a arătat iarăși ucenicilor la Marea Tiberiadei..., urmează pescuirea minunată și – cum putea să
lipsească? – reintegrarea lui Petru între
apostolii Săi.
Continuă: Sfânta
Evanghelie după Matei ne arată că, după
Învierea Sa, din morți, Hristos-Domnul S-a întâlnit cu ucenicii Săi și
în Galileea. I-auzi, Doamne! Te tot plimbași prin Țara Sfântă, nu glumă –
vorbesc singur. Însă ierarhul nu mă lasă să-mi continui gândul, și se apucă să redea
ce s-a-ntâmplat acolo.
Păi nu!? Doar e Duminica Învierii. Dacă acum nu ne
documentăm, atunci când?
O lungește cu Sfânta
Evanghelie după Marcu ne învață despre arătările lui Iisus după Învierea Sa din
morți următoarele: (...)
Deja m-a plictisit. Nu m-a surprins cu nimic. Să
mai ascult? În primul rând, evanghelia nu învață,
ea precizează unele lucruri. De învățat, ne descurcăm noi, cu sprijinul altora,
folosindu-ne, pe lângă resursele laice, și de Sfânta Scriptură.
Haideți totuși să vedem ce ne „sfătuiește”
evanghelia: Și înviind dimineața..., S-a arătat întâi Mariei Magdalena. Ea a vestit ucenicilor..., dar aceștia n-au crezut. S-a arătat în alt chip, la doi dintre ei
care mergeau la o țarină..., pe când cei unsprezece ședeau la masă, li S-a arătat (Iisus) și i-a mustrat...,
și le-a zis: Mergeți în toată lumea...
Așa i-aș spune și eu lui nea Daniel, și aș adăuga:
„Vezi c-ai să te faci de cacao!”
Când a băgat iar placa cu Sfânta Evanghelie după... ne
spune că... timpul s-a oprit, nici n-am mai auzit despre ce evanghelist
fusese vorba. Mai dă-o-n spanac, măi Daniele! Letopisețu’ ca letopisețu’, însă despre misterul dogmei Învierii, când? despre ce vrea să-nsemne și învățătura asta nouă? despre rolul ei în rostul lumii? Atunci, poate
ceva despre consecințele unirii ipostatice? despre caracterul istoric și
metaistoric al Resurecției? sau despre (una mai simplă) ridicarea (trezirea) dintre
morți a lui Hristos prin slava Tatălui
(Romani 6, 4)?
Nuuu. El o ține langa cu Iisus S-a arătat (pentru a câta oară?) ucenicilor..., El a înviat cu
trupul, nu doar cu duhul..., a explicat ucenicilor că toate cele
petrecute cu El, adică suferințele
Sale, moartea Sa și învierea Sa, s-au împlinit întocmai după cum au fost
scrise sau profețite..., și că le-a
deschis mintea ca să priceapă Scripturile.
Ei, uite, de ceva similar avem și noi nevoie, nu
de enumerarea unor date istorice, pe care (fie vorba-ntre noi) cei prezenți în
Biserică le cunosc. Dar să presupunem că nu le-am fi știut. Schimbă cu ceva, în
mințile și-n sufletele noastre, acest rezumat al tradiției biblice referitoare
la evenimentele ce au precedat și au urmat învierii Nazarineanului?
Arhiereul este de altă părere – prin urmare,
suntem constrânși să-l ascultăm:
Iisus anunță făgăduința
Tatălui..., merg cu toții afară din
Ierusalim, spre Betania..., acolo
i-a binecuvântat..., și S-a înălțat la cer..., s-au întors la Ierusalim..., erau în toată vremea în templu. Din
cartea Faptele Apostolilor: Iisus S-a arătat... timp de 40 de zile..., vorbindu-le cele despre Împărăția lui
Dumnezeu. Epistola întâia către Corinteni: S-a arătat lui Chefa, apoi
celor doisprezece... și restul, până ce a terminat cu arătările.
Așadar: Iubiți
fii și fiice duhovnicești..., legătura
credincioșilor cu Hristos Cel înviat este izvorul bucuriei și mântuirii lor...,
deoarece femeile mironosițe au crezut în Învierea
lui Hristos binevestită lor de îngeri la mormânt, ele s-au învrednicit să-L vadă pe Însuși Hristos Cel înviat..., credința lor le-a schimbat întristarea în
bucurie..., bucuria și pacea care
izvorăsc din Hristos Cel înviat devin conținutul haric al vieții Bisericii Sale
și hrana vieții duhovnicești a fiecărui
creștin..., iar Hristos-Domnul, deși înălțat la cer, este pururea cu ei în toate zilele până la
sfârșitul veacurilor.
Nici nu mă miră faptul că cei din primele secole
creștine credeau că sfârșitul lumii stă să vină peste ei, de vreme ce Domnul urma
să fie cu ei (oricât de longevivi ar
fi fost) până când se vor fi terminat spațiile
temporale.
Duhul
Sfânt... se va dărui lor în plinătate în Duminica
Pogorârii Duhului Sfânt. Urmează pasaje din 1Petru, Efeseni, Filipeni, Romani,
2 Corinteni și explicația de ce, la
slujba înmormântării creștinilor ortodocși, se citește din cartea Apostolul...,
uitând să adauge cifra 1 (dacă tot se menționează) în fața primei epistole către
tesaloniceni.
Credința
Apostolilor... temelia și modelul credinței și vieții
Bisericii. Sărbătoarea Paștilor este
izvor de lumină și speranță, de pace și
bucurie... – moment în care mi-am amintit de mesajele primite pe telefon.
Lovitura de grație (ca să ne pătrundă la inimă –
Fapte 2, 37; în cazul nostru, la inimioară)
ne-o servește pe tipsie, într-un mod superficial, de-a dreptul „protestant”,
prin versuri ieftine și forțate din George Coșbuc și Ioan Iacob Hozevitul: „Tu plângi pe-al tău copil dorit!”, „Sunt Paștile! Nu plânge, mamă!”, „A început orfanul [iar] să plângă cu amar”, „Dar clopotul s[e]-aude la cimitir sunând”, „Eu
sunt ș-aici cu tine, Hristos a înviat!”
Iubiți
frați și surori în Domnul... – urmează un epilog de toată jena, în care ni se amintește de jalea
noastră de dinaintea învierii și de beatitudinea de după, și despre cum să răspândim
această stare de euforie, pe care o avem în noi, celor care n-o au, astfel încât
acțiunile noastre să fie pentru ei făclii
de Paști sau lumini de Înviere. Nimic concret. Doar o rugăciune, un cuvânt bun,
un dar de prietenie și un semn de prețuire. Așa zic și io. De
ce să facem mai mult?
Pastorala continuă cu îndemnul de a aduce bucurie și sărbătoare în orfelinate, în
căminele de bătrâni, în spitale, în penitenciare, în familiile sărace și
neajutorate – ca și când acest lucru nu era de la sine înțeles, și urma să se întâmple
numai la Paști.
Pe urmă trântește, cu părintească dragoste, salutul pascal: Hristos a înviat! și așteaptă să i se răspundă. După care ne urează
Sărbători fericite!
Harul
Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu-Tatăl și împărtășirea
Sfântului Duh să fie cu voi cu toți!
Măcar a fost sincer. A știut că, după o asemenea
predică, o s-avem multe de pătimit.
marți, 26 septembrie 2017
Melancolie
primul paradox al vieții rumegat timp de trei săptămâni
duminică, 24 septembrie 2017
Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009
Cu crucea de lemn la piept, în veșminte largi ca
aripile plouate ale unui înger, părintele profesor se pune să predice. Studenții
își verifică telefoanele, babele îmbrobodite ca de obicei tremură de nerăbdare,
copiii ies și intră pe ușa bisericii, făcându-l pe țârcovnic să se răstească la
ei, coristele își aranjează baticurile, două dintre ele își deschid
reportofoanele, publicul e pregătit să primească mesajul, încă nu-i cald, dar o
să fie.
Și-ncepe al meu duhovnic să tâlcuiască din scripturi,
de-ajunge, cum numai popii pot s-o facă, să-i mustre cu subînțelesuri timerice pe
bieții spectatori că nu-s destul de roditori
pe cât ar trebui să fie niște creștini români.
Că mâine, poimâine o să vină țiganii la putere, în frunte cu Mădălin Voicu și
s-alege praful de Grădina Maicii Domnului. Și dup-aceea ce-o să facem? O să
aplaudăm ș-o să zicem Bravo, dragi români!... (zâmbind cinic) Așa ne trebuie.
Omilia nu este nouă. Știți povestea: uitați-vă la
provincia Kosovo: acum două sute și ceva de ani erau 5% musulmani și 95% creștin-ortodocși;
în momentul de față situația stă invers; dacă folosim metode contraceptive,
Dumnezeu o să ne lase la mâna aspră a păgânilor; în consecință, suntem obligați
să naștem cât mai mult, în caz că nu dorim să ne stingem ca popor; ateizarea și
implicita islamizare a Europei; elemente preluate din gândirea semitică: „Eu
voi face din tine un neam mare; și te voi binecuvânta și-ți voi mări numele și
tu vei fi izvor de binecuvântare (evrei)”, „Atât de mult îi voi înmulți pe urmașii
tăi, încât nu vor putea fi numărați din pricina numărului (arabi)”, „te voi
face tată a mulțime de neamuri (evrei)”, „Că Tu ești Cel ce ai zis: Mult bine îți
voi face, iar neamul ți-l voi face ca nisipul mării, că nu va putea fi numărat
din pricina mulțimii (evrei)” (Facerea 12, 2; 16, 10; 17, 5; 32, 12).
Eram oarecum obișnuit cu asemenea deviații
oratorice, dar rostite din fața ușilor împărătești, cu microfonul la nas, sincer
n-aș fi crezut că-mi va fi dat urechilor să audă. Mai ales că „problema țiganilor”
e una veche. Aici nu era vorba de natalitatea unei nații sau alta, ura față de arapine
are rădăcini adânci în „societatea românească” și defulează când nici nu te-aștepți:
se știe că-n vechime țiganii au fost sclavi pe anumite domenii bisericești –
vezi documentul de secol XIV, prin care domnul Țării Românești, Dan I, a donat
mănăstirii Tismana capitalul ce aparținuse mănăstirii Vodița, din care făceau
parte și 40 de sălașe de țigani; cel din 1388 prin care Mircea cel Bătrân dă obroc de la curtea domniei sale mănăstirii
Cozia: găleți de grâu, buți de vin, burdufuri de brânză și de cașcavale, bașca
300 sălașe de țigani (Documenta Romaniae
Historica, B, vol. I).
Ce-i drept, îmi închipuiam ceva de genul acesta, sub
patrafir. Dar nu în văzul norodului și-n gura mare. Poate că părintele s-a gândit
că ar fi de bun augur dacă s-ar apuca să proclame de pe acoperișurile caselor
ceea ce a grăit la ureche, în camerele tainice (ale confesionalului) (Luca 12,
3). Sătul, probabil, să bată apa-n piuă cu fiecare, a considerat că-i mai de
folos s-o zică la grămadă. Măcar așa era sigur de-o chestie: nu scapă niciunul
neinformat.
Frumos din partea lui să treacă, ca brișca prin
untură, peste hotărârile Sinodului constantinopolitan din 1872 – prin care
Biserica a condamnat etnofiletismul și, împreună cu el, orice brumă de
discriminări și ideologii etnico-rasiale –, călcând bunul-simț în picioare. Că,
în definitiv, și gitanii sunt chemați la viața dumnezeiască, doar că se-nmulțesc
ca iepurii, iar asta ne cam supără. Și-n caz că nu-i iese pasiența și e
frustrat de mama focului, încearcă s-o păcălească, folosindu-se de mijloace străine
ortodoxiei creștine, și anume influențează
masele cu ajutorul fricii. Astfel că, neizbutind în a-i face pe enoriași să înțeleagă
cât de importantă e parturiția (și, adaug eu, creșterea) copiilor, îi sperie
prin scenarii viitoare, pe care (datorită balaurilor conștiinței colective) aceștia
vor încerca să le evite, împlinind ca orbeții porunca naratorului.
Și în acest mod se calcă libertatea persoanei, de
vreme ce se încearcă supunerea voinței individuale dorinței „obștești” a
Bisericii (oricare ar fi ea). Iar asta fără a mai socoti că nașterea de copii de care vorbește
Apostolul Pavel în 1 Timotei 2, 15 (τεκνογονίας, „a face să vină”, „a aduce în
față”, „a da naștere unui copil, unui descendent,
indiferent de sex” și tot travaliul purtării
în pântece și al educației, până când
va fi destul de matur ca să-și poarte singur de grijă) nu o salvează pe femeie
de chinurile veșnice. Ea e nevoită, după cum zice mai departe apostolul, să-i
facă pe aceștia să rămână (termenul μείνωσιν, „a suporta cu
răbdare”, „a accepta fără să obiectezi”, „a îndura fără să cedezi”, „a te
conforma la...”, „a continua în...” este la plural, deci se referă la copii, nu
la femeie) cu smerenie [cu înțelepciune,
cu minte sănătoasă, stăpân pe sine, cumpătat], în credință, în dragoste și în
sfințenie. Cu alte cuvinte, mai ai de muncit, de vrei să te mântuiești. Doar nu
credeai că Împărăția Cerurilor se cucerește cu una, cu două, măi Mărioară.
Plus că rolul căsătoriei nu este nașterea de
prunci. Rolul ei, ca al oricărei activități umane integrate în procesul îndumnezeirii (scopul suprem al vieții
noastre), constă în efortul soților pentru dobândirea harului lui Dumnezeu, în încercarea
de a-și transforma viețile, plecând de la premisele ființării treimice. Că
acest lucru implică și aducerea pe lume a unor suflete, este altă mâncare de
post sau de dulce. Sunt destule exemple în istoria Bisericii de sfinți cununați
care au avut o căsnicie albă (adică
nu au avut relații sexuale). Tot așa cum există sfinți căsătoriți, cu o viață intimă
ireproșabilă.
Soiul acesta de dăscăleli ex cathedra știrbesc prestigiul indiscutabil al teologiei ortodoxe și,
totodată, duc la derapaje ce pun în pericol sufletele și, evident, viețile
cuplurilor creștine. Și cei ce au de suferit din cauza acestor didahii sunt, de
regulă, tinerii, cei care, nu de puține ori (din naivitate și iubire sinceră
pentru Hristos) ajung să crească, cu silă, patru-cinci copii, numai ca să nu
iasă din cuvântul preotului. Și e trist și strigător la cer: pe de-o parte, pentru
că nimeni (în cazul nostru, sacerdotul) nu poate să se pună în pantofii altuia,
pe de altă parte, fiindcă aici nu ar
trebui să se vorbească despre cantitate, ci despre calitate. Iar aceasta din urmă
se câștigă atât cu mari resurse spirituale, cât și cu suficiente mijloace materiale.
Iar cărțile de sociopsihologie și psihopatologie infantilă vă stau la dispoziție,
în ambele sensuri.
Reverendul își drese vocea și ne îndemnă (a doua
oară) să îndrăznim, căci «Dumnezeu a biruit lumea». Asta, ca un fel de „Ce-i așa
de greu să mai nașteți unul?”
Bunicile înghit în sec, ascoristele se străduiesc
să n-aplaude. Întreaga audiență transpiră.
„Mai ales că aveți doar un copil, iar piranda din
blocul vecin e-nsărcinată din nou. Și are gemeni”.