joi, 5 octombrie 2017

la bella italia. fragment (3)













o plimbare de juma de zi prin galeriile mușuroiului
podul desculților puntea suspinelor palatul dogilor
cimitirul plutitor...
canaluri puturoase împânzesc plaurul de cărămidă
și marmură

gondolieri cu tricouri dungate și pălării de paie 
își strigă de zor marafetul 
îl întreb pe unul cât costă
de banii ăștia îmi cumpăr mâncare pe-o săptămână

mirosul algelor în putrefacție
cerul cețos filtrând razele de soare
țipetele bulimice ale pescărușilor
țiganii de la intrarea-n bazílică
mâna lor întinsă
toate vorbesc despre cât de reală și neiertătoare
este viața
mai puțin fotografiile din viermănoasa veneție




doi îndrăgostiți din UK se pozează lâng-o atracție turistică
mă ofer să le fac una împreună dacă binevoiesc
să-mi înmâneze nikonul lor
e posibil ca gestul meu să fi fost cu subînțeles
astenia peregrinilor hoții de pretutindeni engleza mea stâlcită
tipul ezită iar după trei secunde îmi așază-n palmă aparatul

zâmbetele lor sunt reci obrajii rigizi
în spatele protagoniștilor clădirile cu ciubuce tac
din față orchestra anunță o scenă fatidică
tensiunea crește sufleorul stă cuminte-n cușcă
clanț! clanț! le returnez obiectul
și lumea revine la normal


(Foto © dailymail.co.uk)


marți, 3 octombrie 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

31.

N-am mers la vecernie. Am stat acasă, imaginându-mi conversații

   

─ Când ne îndeplinește Dumnezeu dorințele?

─ Atunci când dorința noastră este dorința lui.

─ Iar când zici Doamne, facă-se voia ta, ce spui cu asta? Nu încerci să unești cele două voințe atât de mult, și când vei zice facă-se voia ta, vei spune de fapt facă-se voia mea? Nu s-a lipit voința ta de voința lui și (supunându-te lui, din iubirea pe care ți-a arătat-o) n-ai descoperit că voia sa este libertate, este iubire, este adevărata cale spre adevăr?

Dacă vrem să devenim hristoși după har, trebuie să ne străduim să fim cuvinte ale lui Dumnezeu. În încercarea de a deveni logocentrici, e necesar să le lăsăm să rodească în noi până la desăvârșire. Cuvântul lui Dumnezeu însă are nevoie de un sol fertil și de o voință echilibrată, gata să-l accepte dincolo de bine și de rău. Orice nemulțumire, oricât de mică ar fi ea, pune cătușe harului. În schimb, fiecare DA, spus în favoarea lui, deschide cerurile.

„Întruparea ar fi fost imposibilă fără acel «Iată roaba Domnului» al Fecioarei, în aceeași măsură în care ar fi fost imposibilă fără voința Tatălui. (...) Charles Williams în romanul său All HallowsEve spune despre întrupare că ceea ce îi determină unicitatea este că «într-o zi o fecioară din Israel a fost capabilă să pronunțe numele cel sfânt cu toată inima ei, cu toată mintea, cu toată ființa, cu tot trupul ei, în așa fel încât în ea cuvântul s-a făcut trup»” (Antonie de Suroj, Școala rugăciunii).


luni, 2 octombrie 2017

la bella italia. fragment (2)



o altă zi în care am dus câinii la apă
mi-am găsit de lucru dar nu m-acceptă dacă nu le arăt
dovada unui domiciliu în italia
primăria nu-mi poate elibera una dacă nu-i prezint
dovada unui loc de muncă

văd cum cineva mă tot poartă de la anna la caiafa
deși nu face vorbire despre legea angajării în UE
le trimit un e-mail celor de la consulatul general
al româniei la trieste. primesc următorul răspuns:
din nefericire situatia expusa depaseste competentele
consulare. sectia consulara nu poate contesta maniera
de stabilire a conditiilor de acordare...
va multumim ca ati contactat...”

cum nu-mi place să fiu luat de prost le mai trimit unul
conform solicitarii dumneavoastra...
va rugam sa va adresati autoritatilor italiene competente” 

dar așa-i când mintea-ți spune una iar burta-ți spune alta
astfel ajungi să te judece pilat

trezită de-njurături cățelușa pare că-mi dă dreptate
și-și mișcă iară coada ca un ștergător de parbriz

nu există lucruri bune ci obstacole peste care treci mai greu
sau mai ușor
nici nu știi ce și cum e mai bine...

e ca tipul ăla de pe ecran ce-ți zice să nu vorbești
cu nimeni despre oferta lui să pui mâna pe telefon
și să-l suni ACUM
doar c-o zice la ora aceea din zi și din noapte
când toată lumea stă cu televizoarele deschise


sâmbătă, 30 septembrie 2017

la bella italia. fragment (1)

             
carele nu va să lucreaze nici să mănînce
scrie la sânta scriptură
cuvântu-i cuvânt legea e lege
fie iarnă fie vară niciodată n-o să zică că n-au nevoie
de oameni
șantiere cu proiectanți italieni și meseriași români

la ora 7 eram acolo. singurul ce purta pantaloni scurți
și n-avea vestă reflectorizantă
mi s-a spus să merg în spate și să-l caut pe unul marcel
că el o să-mi zică ce-am de făcut

 ̶  de-aici pân-aici șase metri lungime un metru adâncime
lat cât lama hârlețului

și pâmântu-i pământ. poți să-l rogi tu cât vrei să se dea
la o parte...

pe la 12 am luat pauza aia de-o oră la care-n țară poți doar
să visezi
a trecut ca vântul. ne-am reapucat de treabă

soarele era un bolovan încins pe care cineva mi-l pusese-n
cârcă ca să-mi înlesnească tortura
lucram la bustul gol și aș fi vrut să mă dezbrac
și de pantaloni
40 de grade la umbră. transpirai din orice

bidonul cu apă frizzantă ce făcuse din gură-n gură
turul italiei până s-ajungă la mine mi-a amintit de șiștarul
lui ioan alexandru și de laptele prelins pe pieptu-i dezvelit
atunci când i s-a părut că băuse din soare

dacă aș fi împărtășit acest detaliu cu oricare
dintre amărăștenii ce se nevoiau cot la cot cu mine
mai mult ca sigur că mi-ar fi răspuns că tipul era gay
lapte să bea el iar soarele să i-l bage în pizdă lu mă-sa
c-aici se muncește și nu-i loc de prostii
privindu-mă cu ochii bărbatului care-și atinge doar nevasta
neluând în calcul că eram cu toții pe jumătate goi
cu sudoarea pe boașe... mai mult morți decât vii
și că respiram sub povara cameramanului ce se apropia
ca să ne ia prim-planul

jucam fără să știm într-un film pentru adulți
și ne dădeam silința să nu-l supărăm pe regizor:
părul creț de pe abdomenul băiatului ce înfigea și scotea
burghiul de 10
mustața freddiemercuryană și vocea groasă a șefului
de echipă către burtosul de lângă betonieră
 ̶  toarnă-l așa mânca-mi-ai pula ș-adu mai repede roaba aia
că se uită bulangiul ăsta la noi!




poate că-ntr-adevăr suntem destinați unui proces
de creație literară obligați din născare să notăm acel ceva
caracteristic nouă: jurnalul fluviu al existenței noastre
sau volumul de poezii cu care să debutăm în veșnicie

până și marcel e contaminat de idealul beletristic:
 ̶  auz bă andrei... păi dacă m-aș pune să scriu...
prin câte-am-trecut... ohoho!

și are dreptate: oricât le-am întoarce pe toate fețele
ne regăsim în cuvintele lui
doar că cei mai buni dintre noi nu știu să scrie
iar cei mai proști luându-se în serios narează
amintiri ce nu fac altceva decât să arate că an de an
am pierdut totul că șansa ni s-a dus

 ̶  așa că bagă-ți mințile-n cap și țin-te bine de hârlețul ăla
că el o să-ți pună pită pe masă nu USR-ul!

spre seară înainte de culcare am mai avut puterea
pentr-o porție mică de youtube
un reportaj cu și despre frații de peste prut
închid laptopul: „avem și noi probleme
viața-i prea scurtă pentru compătimiri”.



joi, 28 septembrie 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

30.

Pastorala IPS-ului Daniel, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei


Învierea lui Hristosizbăvirea de întristare

 

Oare doar de întristare ne-a scăpat Hristos sau mitropolitul nu vrea să dea tot din casă într-o singură predică? Că, vorba aia, la anu urmează Izbăvirea de moarte, peste doi ani, Trecerea de la Pământ la Cer, peste trei, Harul mântuirii ș.a.m.d.

 

Purcede cu binecunoscuta formulă oratorică: prea cucernicului cler, prea cuviosului cin monahal și, pe urmă, își aduce aminte de prea iubiții credincioși din Arhiepiscopia Iașilor. Putea să înceapă cu iubiți frați și surori..., dar când există o ierarhie, ea trebuie respectată. Adică, să avem pardon! Ca să nu mai spunem că acel „cucernic cler” și acel „cuvios cin monahal” sună atât de neclar și atât de mecanic, încât ți le imaginezi pe amândouă în acel moment, stând de o parte și de alta a mitropolitului, cu sufletele, de bucurie, ieșite pe gură.

Urmează un extras din Utrenia Învierii, pentru ca forma înlemnită a predicilor de peste an să nu care cumva să sufere vreo schimbare. După care intră-n pită:

 

Suferințele și moartea Mântuitorului Iisus Hristos i-au adus Lui și tuturor celor care L-au iubit durere și întristare. Când la Cina cea de Taină ucenicii au aflat de la Iisus că unul dintre ei Îl va vinde, adică îl va trăda (scris cu „î” mic, deși ar trebui să coincidă cu cel precedent) și-un verset din Matei.

Acel „Mă va vinde” din Matei 26, 21, παραδώσει με desemnează actul predării cuiva, a oferirii, a livrării. Doctorul în teologie însă trece peste. El e preocupat de itinerarul personajelor biblice, nu de adâncimea textului:

 

Iisus a mers..., luând cu Sine..., atunci le-a zis..., iar apoi ridicându-Se din rugăciune..., Iisus a vorbit cu ucenicii Săi înainte de Pătimirile Sale, arătând că întristarea lor se va preface în bucurie... Și imediat sare la Iisus Hristos Domnul se afla pe Cruce răstignit („se” cu „s” mic, „cruce” cu „c” mare; dacă nu mai adăuga și „răstignit”, puteam să-nțelegem că făcea altceva pe cruce?), întunericul de la ceasul al șaselea, cutremurul de pământ și sfâșierea catapetesmei templului din Ierusalim.

Nimic însă despre „pietrele” care s-au despicat sau despre mormânturile care s-au deschis și corpurile (multe) ale sfinților adormiți ce au înviat, și care, ieșind din cripte „după învierea Lui, au intrat în Sfânta Cetate și sau arătat multora” (Matei 27, 51-53). Nici pomeneală. În schimb, o plimbă „poeticește” prin personificările astrelor din slujba Prohodului Domnului: „Luna, Soarele..., robi binevoitori..., în mantii negre s-au înveșmântat”.

 

Ulterior ajunge și la evenimentele de după moartea Mântuitorului, când ucenicii se tânguiau și plângeau..., întristarea femeilor care L-au urmat până la Cruce..., acestea află de la îngeri vestea Învierii. Pe drum Iisus le-a întâmpinat zicând: Bucurați-vă! În după-amiaza aceleiași zile, Luca și Cleopa mergeau spre Emaus... Din nou se ivește Iisus, ei nu știau că El e, dar o să afle la timpul potrivit. Pășim în Sfânta Evanghelie după Ioan. Acolo, în acea seară, Hristos-Domnul a trecut în chip minunat prin ușile încuiate ale casei unde se aflau adunați ucenicii Săi, fără Toma. Le-a zis unele lucruri printre care și: Luați Duh Sfânt! Cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți ține, vor fi ținute.

Întrebarea care se pune aici este: dacă Toma n-a fost de față la instituirea tainei sfintei preoții (Ioan 20, 22-23), el a putut să ierte sau să țină eșecurile (ἁμαρτίας) altora? Sau întâlnirea cu el de după opt zile (v. 26) și acele multe alte minuni pe care le-a făcut Iisus în fața ucenicilor Săi (v. 30) au rezolvat problema?

 

Daniel al nostru o scaldă cu replica: Deci, ucenicul Toma mărturisește deodată Învierea, Domnia și Dumnezeirea lui Iisus Hristos Cel înviat, arătând astfel că El este Biruitorul morții, Domnul vieții și Dumnezeu Mântuitorul Care S-a făcut Om pentru a dărui oamenilor viață dumnezeiască veșnică.

Excelent! Iar dacă apostolul Toma a zis așa, am și priceput cum stă treaba cu dumnezeirea, domnia și umanitatea lui Iisus Hristos. Ne-a lămurit de numa.

 

Urmând firul cronologic al evenimentelor noutestamentare, ni se relatează că Iisus S-a arătat iarăși ucenicilor la Marea Tiberiadei..., urmează pescuirea minunată și – cum putea să lipsească? – reintegrarea lui Petru între apostolii Săi.

 

Continuă: Sfânta Evanghelie după Matei ne arată că, după Învierea Sa, din morți, Hristos-Domnul S-a întâlnit cu ucenicii Săi și în Galileea. I-auzi, Doamne! Te tot plimbași prin Țara Sfântă, nu glumă – vorbesc singur. Însă ierarhul nu mă lasă să-mi continui gândul, și se apucă să redea ce s-a-ntâmplat acolo.

Păi nu!? Doar e Duminica Învierii. Dacă acum nu ne documentăm, atunci când?

 

O lungește cu Sfânta Evanghelie după Marcu ne învață despre arătările lui Iisus după Învierea Sa din morți următoarele: (...)

Deja m-a plictisit. Nu m-a surprins cu nimic. Să mai ascult? În primul rând, evanghelia nu învață, ea precizează unele lucruri. De învățat, ne descurcăm noi, cu sprijinul altora, folosindu-ne, pe lângă resursele laice, și de Sfânta Scriptură.

Haideți totuși să vedem ce ne „sfătuiește” evanghelia: Și înviind dimineața..., S-a arătat întâi Mariei Magdalena. Ea a vestit ucenicilor..., dar aceștia n-au crezut. S-a arătat în alt chip, la doi dintre ei care mergeau la o țarină..., pe când cei unsprezece ședeau la masă, li S-a arătat (Iisus) și i-a mustrat..., și le-a zis: Mergeți în toată lumea...

Așa i-aș spune și eu lui nea Daniel, și aș adăuga: „Vezi c-ai să te faci de cacao!”

 

Când a băgat iar placa cu Sfânta Evanghelie după... ne spune că... timpul s-a oprit, nici n-am mai auzit despre ce evanghelist fusese vorba. Mai dă-o-n spanac, măi Daniele! Letopisețu ca letopisețu’, însă despre misterul dogmei Învierii, când? despre ce vrea să-nsemne și învățătura asta nouă? despre rolul ei în rostul lumii? Atunci, poate ceva despre consecințele unirii ipostatice? despre caracterul istoric și metaistoric al Resurecției? sau despre (una mai simplă) ridicarea (trezirea) dintre morți a lui Hristos prin slava Tatălui (Romani 6, 4)?

 

Nuuu. El o ține langa cu Iisus S-a arătat (pentru a câta oară?) ucenicilor..., El a înviat cu trupul, nu doar cu duhul..., a explicat ucenicilor că toate cele petrecute cu El, adică suferințele Sale, moartea Sa și învierea Sa, s-au împlinit întocmai după cum au fost scrise sau profețite..., și că le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile.

Ei, uite, de ceva similar avem și noi nevoie, nu de enumerarea unor date istorice, pe care (fie vorba-ntre noi) cei prezenți în Biserică le cunosc. Dar să presupunem că nu le-am fi știut. Schimbă cu ceva, în mințile și-n sufletele noastre, acest rezumat al tradiției biblice referitoare la evenimentele ce au precedat și au urmat învierii Nazarineanului?

Arhiereul este de altă părere – prin urmare, suntem constrânși să-l ascultăm:

 

Iisus anunță făgăduința Tatălui..., merg cu toții afară din Ierusalim, spre Betania..., acolo i-a binecuvântat..., și S-a înălțat la cer..., s-au întors la Ierusalim..., erau în toată vremea în templu. Din cartea Faptele Apostolilor: Iisus S-a arătat... timp de 40 de zile..., vorbindu-le cele despre Împărăția lui Dumnezeu. Epistola întâia către Corinteni: S-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece... și restul, până ce a terminat cu arătările.

 

Așadar: Iubiți fii și fiice duhovnicești..., legătura credincioșilor cu Hristos Cel înviat este izvorul bucuriei și mântuirii lor..., deoarece femeile mironosițe au crezut în Învierea lui Hristos binevestită lor de îngeri la mormânt, ele s-au învrednicit să-L vadă pe Însuși Hristos Cel înviat..., credința lor le-a schimbat întristarea în bucurie..., bucuria și pacea care izvorăsc din Hristos Cel înviat devin conținutul haric al vieții Bisericii Sale și hrana vieții duhovnicești a fiecărui creștin..., iar Hristos-Domnul, deși înălțat la cer, este pururea cu ei în toate zilele până la sfârșitul veacurilor.

Nici nu mă miră faptul că cei din primele secole creștine credeau că sfârșitul lumii stă să vină peste ei, de vreme ce Domnul urma să fie cu ei (oricât de longevivi ar fi fost) până când se vor fi terminat spațiile temporale.

Duhul Sfânt... se va dărui lor în plinătate în Duminica Pogorârii Duhului Sfânt. Urmează pasaje din 1Petru, Efeseni, Filipeni, Romani, 2 Corinteni și explicația de ce, la slujba înmormântării creștinilor ortodocși, se citește din cartea Apostolul..., uitând să adauge cifra 1 (dacă tot se menționează) în fața primei epistole către tesaloniceni.

Credința Apostolilor... temelia și modelul credinței și vieții Bisericii. Sărbătoarea Paștilor este izvor de lumină și speranță, de pace și bucurie... – moment în care mi-am amintit de mesajele primite pe telefon.

Lovitura de grație (ca să ne pătrundă la inimă – Fapte 2, 37; în cazul nostru, la inimioară) ne-o servește pe tipsie, într-un mod superficial, de-a dreptul „protestant”, prin versuri ieftine și forțate din George Coșbuc și Ioan Iacob Hozevitul: „Tu plângi pe-al tău copil dorit!”, „Sunt Paștile! Nu plânge, mamă!”, „A început orfanul [iar] să plângă cu amar”, „Dar clopotul s[e]-aude la cimitir sunând”, „Eu sunt ș-aici cu tine, Hristos a înviat!”

Iubiți frați și surori în Domnul... – urmează un epilog de toată jena, în care ni se amintește de jalea noastră de dinaintea învierii și de beatitudinea de după, și despre cum să răspândim această stare de euforie, pe care o avem în noi, celor care n-o au, astfel încât acțiunile noastre să fie pentru ei făclii de Paști sau lumini de Înviere. Nimic concret. Doar o rugăciune, un cuvânt bun, un dar de prietenie și un semn de prețuire. Așa zic și io. De ce să facem mai mult?

Pastorala continuă cu îndemnul de a aduce bucurie și sărbătoare în orfelinate, în căminele de bătrâni, în spitale, în penitenciare, în familiile sărace și neajutorate – ca și când acest lucru nu era de la sine înțeles, și urma să se întâmple numai la Paști.

Pe urmă trântește, cu părintească dragoste, salutul pascal: Hristos a înviat! și așteaptă să i se răspundă. După care ne urează Sărbători fericite!

 

Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu-Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți!

Măcar a fost sincer. A știut că, după o asemenea predică, o s-avem multe de pătimit.


(Foto © savatie.wordpress.com)


marți, 26 septembrie 2017

Melancolie



primul paradox al vieții rumegat timp de trei săptămâni
până la vacanța de vară

copil plecat de la bunici la sfârșit de săptămână
urma să ajung acasă în aproximativ 30 de minute
credeam că vine 18 dar era un 14 obosit
ce urma să mă plimbe pe la pompierii vechi
înainte să treacă podul spre U. R. A.

anii 90: vremea casetelor audio și a mult așteptatei
televiziuni prin cablu

m-am așezat la geam pe un scaun cu spătar de lemn
vânzătoarea de bilete era afară la o țigară cu șoferul
vorbeau atât de direct unul cu celălalt încât păreau că sunt
soț și soție

în dreapta mea prin ușile deschise ale autobuzului
tăcerea apusului de soare ce radia din vitrina magazinului
din stație sufla-nspre mine cu puterea înșelătoare a unui vis

BUS SELENA pentru cei care-și mai aduc aminte
rețeaua de magazine nonstop. marea afacere a primarului
selena fiindcă era numele nepoatei sale
iar bus pe care cei mai mulți dintre noi îl pronunțam
cum se scrie
pentru c-așa se spălau banii pe-atunci

motorul era oprit asfaltul își dilatase de mult porii și nimeni
dar absolut nimeni nu știa ce este aerul condiționat
poate doar moldovencele care lucraseră prin italia și spania
ca dame de companie în diverse localuri
dar în niciun caz noi cei care
auzind tot felul de povești despre ele
le găseam imediat porecle gen pizdorela lindicoleta
sau mult uzitata cordelia

se plimbaseră cu ultimele tipuri de mașini nemțești
apoi au coborât în gara bacău dintr-un tren cu uși automate
și cu toalete frumos mirositoare
ca să reintre în haznaua din care abia așteptaseră
să plece cu un an doi în urmă

și cine să le-aștepte la întoarcere dacă nu același
14 cu burduf ce scârțâie la curbe
în care nu-i de-ajuns că fierbi ca ouăle-n ibric
dar mai tre să și plătești pentru asta

prin geamul semiopac încadrat de-o tablă mâncată pe-alocuri
de rugină cu chenar din cauciuc ros în totalitate de soare
puteam să-i văd cum se apropie

erau în dreptul cinematografului orion:
trei copii ai străzii cam de aceeași vârstă cu mine
pesemne că voiau s-ajungă în piața mare ca să prindă
câte ceva din resturile pe care piețarii li le lăsau
într-un colț de masă unde adesea se aduna apa
cu care înainte de plecare spălau la repezeală taraba

se apropiau lent
primii doi cu o constituție medie cu șepci identice
și bocanci
al treilea cu niște glezne imense ce aproape că nu-i mai
încăpeau în tenișii tociți pe o parte
cu burta acoperită până sub buric
de un tricou în dungi
transpirat la subsuori

și poate că prezența lor ar fi fost una obișnuită
pentru că-n bacăul acelor vremi întâlneai boschetari
la tot pasul
dacă cel gras nu le-ar fi zis tovarășilor săi: „bă mi-e foame!”
și indiferența celor doi
și cecitatea celorlalți călători
și că unui om atât de solid îi poate fi foame
și că erau atât de singuri în deriva lor
fără bagaje fără părinți
nici măcar cu banii necesari pentru bilete

taxatoarea îi săgetă cu privirea ei oțelită
și le zise de cum urcară să se deie jos dacă n-au de gând
să plătească
un pecerist ieșit la pensie îi rugă și el să coboare

după ce autobuzul a virat la 180 de grade mi-am întors capul
și l-am văzut cum scotocea în coșul de gunoi de la marginea
stației de bus
ceva din mine a-nceput să urle am vrut să-i dau tot
ce aveam în ghiozdan. m-am căutat în buzunare...
banii - membrii greu de-ntâlnit ai familiei mele
caietele de teme și stiloul chinezesc cu care le treceam
pe curat - dușmanii mei dintotdeauna

pe cine mințeam?

autobuzele circulau din 20 în 20 de minute
cine nu riscă nu câștigă
și mâine e-o zi

la fel de relaxați erau și ceilalți. iar ca un semn
că aveam dreptate șoferul pișcă de trei ori  
pedala de accelerație.


(Foto © urbanbacău.info)


duminică, 24 septembrie 2017

Jurnal de idei (theo)logice 2006-2009

29.

În biserică, după slujba de seară


Cu crucea de lemn la piept, în veșminte largi ca aripile plouate ale unui înger, părintele profesor se pune să predice. Studenții își verifică telefoanele, babele îmbrobodite ca de obicei tremură de nerăbdare, copiii ies și intră pe ușa bisericii, făcându-l pe țârcovnic să se răstească la ei, coristele își aranjează baticurile, două dintre ele își deschid reportofoanele, publicul e pregătit să primească mesajul, încă nu-i cald, dar o să fie.

Și-ncepe al meu duhovnic să tâlcuiască din scripturi, de-ajunge, cum numai popii pot s-o facă, să-i mustre cu subînțelesuri timerice pe bieții spectatori că nu-s destul de roditori pe cât ar trebui să fie niște creștini români. Că mâine, poimâine o să vină țiganii la putere, în frunte cu Mădălin Voicu și s-alege praful de Grădina Maicii Domnului. Și dup-aceea ce-o să facem? O să aplaudăm ș-o să zicem Bravo, dragi români!... (zâmbind cinic) Așa ne trebuie.

Omilia nu este nouă. Știți povestea: uitați-vă la provincia Kosovo: acum două sute și ceva de ani erau 5% musulmani și 95% creștin-ortodocși; în momentul de față situația stă invers; dacă folosim metode contraceptive, Dumnezeu o să ne lase la mâna aspră a păgânilor; în consecință, suntem obligați să naștem cât mai mult, în caz că nu dorim să ne stingem ca popor; ateizarea și implicita islamizare a Europei; elemente preluate din gândirea semitică: „Eu voi face din tine un neam mare; și te voi binecuvânta și-ți voi mări numele și tu vei fi izvor de binecuvântare (evrei)”, „Atât de mult îi voi înmulți pe urmașii tăi, încât nu vor putea fi numărați din pricina numărului (arabi)”, „te voi face tată a mulțime de neamuri (evrei)”, „Că Tu ești Cel ce ai zis: Mult bine îți voi face, iar neamul ți-l voi face ca nisipul mării, că nu va putea fi numărat din pricina mulțimii (evrei)” (Facerea 12, 2; 16, 10; 17, 5; 32, 12).

Eram oarecum obișnuit cu asemenea deviații oratorice, dar rostite din fața ușilor împărătești, cu microfonul la nas, sincer n-aș fi crezut că-mi va fi dat urechilor să audă. Mai ales că „problema țiganilor” e una veche. Aici nu era vorba de natalitatea unei nații sau alta, ura față de arapine are rădăcini adânci în „societatea românească” și defulează când nici nu te-aștepți: se știe că-n vechime țiganii au fost sclavi pe anumite domenii bisericești – vezi documentul de secol XIV, prin care domnul Țării Românești, Dan I, a donat mănăstirii Tismana capitalul ce aparținuse mănăstirii Vodița, din care făceau parte și 40 de sălașe de țigani; cel din 1388 prin care Mircea cel Bătrân dă obroc de la curtea domniei sale mănăstirii Cozia: găleți de grâu, buți de vin, burdufuri de brânză și de cașcavale, bașca 300 sălașe de țigani (Documenta Romaniae Historica, B, vol. I).

Ce-i drept, îmi închipuiam ceva de genul acesta, sub patrafir. Dar nu în văzul norodului și-n gura mare. Poate că părintele s-a gândit că ar fi de bun augur dacă s-ar apuca să proclame de pe acoperișurile caselor ceea ce a grăit la ureche, în camerele tainice (ale confesionalului) (Luca 12, 3). Sătul, probabil, să bată apa-n piuă cu fiecare, a considerat că-i mai de folos s-o zică la grămadă. Măcar așa era sigur de-o chestie: nu scapă niciunul neinformat.

Frumos din partea lui să treacă, ca brișca prin untură, peste hotărârile Sinodului constantinopolitan din 1872 – prin care Biserica a condamnat etnofiletismul și, împreună cu el, orice brumă de discriminări și ideologii etnico-rasiale –, călcând bunul-simț în picioare. Că, în definitiv, și gitanii sunt chemați la viața dumnezeiască, doar că se-nmulțesc ca iepurii, iar asta ne cam supără. Și-n caz că nu-i iese pasiența și e frustrat de mama focului, încearcă s-o păcălească, folosindu-se de mijloace străine ortodoxiei creștine, și anume influențează masele cu ajutorul fricii. Astfel că, neizbutind în a-i face pe enoriași să înțeleagă cât de importantă e parturiția (și, adaug eu, creșterea) copiilor, îi sperie prin scenarii viitoare, pe care (datorită balaurilor conștiinței colective) aceștia vor încerca să le evite, împlinind ca orbeții porunca naratorului.

Și în acest mod se calcă libertatea persoanei, de vreme ce se încearcă supunerea voinței individuale dorinței „obștești” a Bisericii (oricare ar fi ea). Iar asta fără a mai socoti că nașterea de copii de care vorbește Apostolul Pavel în 1 Timotei 2, 15 (τεκνογονίας, „a face să vină”, „a aduce în față”, „a da naștere unui copil, unui descendent, indiferent de sex” și tot travaliul purtării în pântece și al educației, până când va fi destul de matur ca să-și poarte singur de grijă) nu o salvează pe femeie de chinurile veșnice. Ea e nevoită, după cum zice mai departe apostolul, să-i facă pe aceștiarămână (termenul μείνωσιν, „a suporta cu răbdare”, „a accepta fără să obiectezi”, „a îndura fără să cedezi”, „a te conforma la...”, „a continua în...” este la plural, deci se referă la copii, nu la femeie) cu smerenie [cu înțelepciune, cu minte sănătoasă, stăpân pe sine, cumpătat], în credință, în dragoste și în sfințenie. Cu alte cuvinte, mai ai de muncit, de vrei să te mântuiești. Doar nu credeai că Împărăția Cerurilor se cucerește cu una, cu două, măi Mărioară.

Plus că rolul căsătoriei nu este nașterea de prunci. Rolul ei, ca al oricărei activități umane integrate în procesul îndumnezeirii (scopul suprem al vieții noastre), constă în efortul soților pentru dobândirea harului lui Dumnezeu, în încercarea de a-și transforma viețile, plecând de la premisele ființării treimice. Că acest lucru implică și aducerea pe lume a unor suflete, este altă mâncare de post sau de dulce. Sunt destule exemple în istoria Bisericii de sfinți cununați care au avut o căsnicie albă (adică nu au avut relații sexuale). Tot așa cum există sfinți căsătoriți, cu o viață intimă ireproșabilă.

Soiul acesta de dăscăleli ex cathedra știrbesc prestigiul indiscutabil al teologiei ortodoxe și, totodată, duc la derapaje ce pun în pericol sufletele și, evident, viețile cuplurilor creștine. Și cei ce au de suferit din cauza acestor didahii sunt, de regulă, tinerii, cei care, nu de puține ori (din naivitate și iubire sinceră pentru Hristos) ajung să crească, cu silă, patru-cinci copii, numai ca să nu iasă din cuvântul preotului. Și e trist și strigător la cer: pe de-o parte, pentru că nimeni (în cazul nostru, sacerdotul) nu poate să se pună în pantofii altuia, pe de altă parte, fiindcă aici nu ar trebui să se vorbească despre cantitate, ci despre calitate. Iar aceasta din urmă se câștigă atât cu mari resurse spirituale, cât și cu suficiente mijloace materiale. Iar cărțile de sociopsihologie și psihopatologie infantilă vă stau la dispoziție, în ambele sensuri.

Reverendul își drese vocea și ne îndemnă (a doua oară) să îndrăznim, căci «Dumnezeu a biruit lumea». Asta, ca un fel de „Ce-i așa de greu să mai nașteți unul?”

Bunicile înghit în sec, ascoristele se străduiesc să n-aplaude. Întreaga audiență transpiră.

„Mai ales că aveți doar un copil, iar piranda din blocul vecin e-nsărcinată din nou. Și are gemeni”.


(Foto © alexandrupetria.wordpress.com)